• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית
דימום מהאף לילד או למבוגר

דימום מהאף ילדים ומבוגרים

דימום מהאף אצל ילדים ומבוגרים

האף שנמצא במרכז הפנים מהווה למעשה את השער לעולם מופלא של מבנים עמוקים, מסדרונות צרים וחללים עשירים בכלי דם.

דברו איתנו

03-7645464phone
במיילpencil

הגורמים לדימום מהאף

התפיסה הרווחת היא שהנטייה לדימומים חוזרים מהאף אצל ילדים ומבוגרים גוברת מאד בעיקר בחודשי הקיץ החמים, עקב החום הרב באוויר. אלא שחלק לא מבוטל מדימומי האף נגרמים בכלל מפגיעה בנימים השטחיים והעדינים של רירית האף. פציעה כזו יכולה להיגרם בקלות יחסית מחיטוט ממושך באף או כתוצאה מיובש מקומי בשל תנאי מזג אוויר שונים ובהם גם קור עז ורוחות נטולות לחות. קינוח אף אגרסיבי בתכיפות גבוהה, שמתבצע לעיתים קרובות במקרים של נזלת אלרגית או בשל זיהומים בחלל האף כמו למשל בדלקת מערות הפנים (סינוסיטיס), עלול לפצוע את הרירית הדקה שמצפה את חללי האף ולגרום לדימום. גם חבלות ישירות בפנים ובאף, חדירת גופים זרים (רכים או קשים), צריכה כרונית של חומרים נשאפים או שימוש במכשירים המספקים חמצן דרך האף לאורך זמן עשויים לגרום לכך.

בנוסף, חלק לא מבוטל מהמקרים עלולים לנבוע בין היתר מנגעים קטנים על רירית האף, לחץ דם גבוה, מינון יתר של תרופות נוגדות קרישה (כמו אספירין, קומדין, אליקוויס ואחרים), מחלות גנטיות או דלקתיות, פגמים מולדים או נרכשים בתהליך קרישת הדם, זיהומים שונים ולעיתים אף כתוצאה מגידולים שפירים או ממאירים.

 

טיפול ראשוני בדימום מהאף

דימום באף אצל ילדים ומבוגרים הינו אירוע ספונטני נפוץ וכמעט כל אדם יחווה אותו לפחות פעם אחת במהלך חייו. אירועים אלו יכולים להתבטא בדימום קצר וקל שמכתים מעט את נייר הטואלט אך לעיתים, משך הדימום עשוי להיות ארוך עם נזילה משמעותית של דם. במקרים אלו, יש שחושבים שהטיפול הראשוני המומלץ הוא השענת הראש לאחור לצורך הפסקת הדימום. אך בשונה מכך, רצוי דווקא להטות את הראש לפנים על מנת שהדם לא ייבלע או יישאף חלילה. סגירה מלאה של הנחיריים ויצירת לחץ מקומי באמצעות צביטה קלה עם קצות האצבעות למשך מספר דקות (שלוש דקות אך לעיתים אפילו למשך עשרים דקות) יסייעו בדרך כלל להפחתת הדימום ובמקרים רבים אפילו לעצירתו המוחלטת. המנעות ממאמץ, סביבה חמה וחשיפה ישירה לשמש למשך ימים ספורים עשויה אף היא לעיתים לסייע.

 

דרכי הטיפול הרפואיות בדימום מהאף

הגישות הטיפוליות לדימום מהאף לילד או למבוגר הינן מגוונות ותלויות כמובן בסיבה שבעטייה נגרם הדימום מלכתחילה.
הטיפול נגזר בראש ובראשונה מאבחון נכון המתבצע לאחר תשאול מעמיק לאיתור גורמים אפשריים וביצוע בדיקה גופנית יסודית הכוללת, לעיתים קרובות, גם הערכה אנדוסקופית של מבני האף השונים באמצעות סיב אופטי גמיש. ההערכה האנדוסקופית הינה בדיקה מהירה שכרוכה בדרך כלל באי נוחות קלה בלבד לפרק זמן קצר (לא יותר מדקה ברוב המוחלט של המקרים). לפעמים, בדיקות עזר כמו דימות (CT או MRI) ובדיקות דם שונות להערכת המוגלובין, טסיות דם (טרומבוציטים), תפקודי קרישה והערכות ספציפיות נוספות יהיו נחוצות להשלמת התמונה ומתן טיפול מיטבי.

אפשרויות הטיפול בדימום באף ילדים או מבוגרים כוללות בין היתר תרסיסים ומשחות לסיכוך והקלה על יובש מקומי, צריבה חשמלית באמצעות מכשירים ייעודיים או צריבה כימית באמצעות מקלוני כסף חנקתי ((Silver nitrate, החדרת חומרים במרקמים שונים ליצירת לחץ מקומי על מנת לעצור את הדימום ולפעמים אפילו יש צורך בתרופות שונות ואפילו בניתוח.

לפרטים נוספים על טיפול בדימום מהאף ילדים ומבוגרים ולקביעת תור לאבחון מהיר, פנו אל א.ר.ם URGENT! מוקד המומחים לרפואה דחופה בא.א.ג בטל': 03-7645464.

 


רופאים מטפלים

התמחויות וטיפולים נוספים ביחידה זו:

מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים