• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

כיצד סוכרת עלולה לגרום לסרטן

21.8.2016 פרופ' אבי חפץ

פורסם בעיתון "הארץ".

קשר חדש מתחיל להתגלות בין סוכרת מסוג  2 להתפתחות סוגי סרטן שונים, ובהם גידול בבלוטת התריס.

הקשר בין סוכרת מסוג 2 לבין סרטן ידוע והוכח בגידולים כגון במעי, לבלב, ערמונית ושד. אך לאחרונה מתחיל להתגלות קשר שכזה בין סוכרת לסוגי סרטן נוספים, ובהם סרטן בלוטת התריס (התירואיד), ושכיחותן של כל אחת מן המחלות הללו עולה עם השנים.

סוכרת מסוג 2 נגרמת מתגובה מופחתת לאינסולין (תנגודת לאינסולין)- ההורמון שתפקידו להכניס את הסוכר (גלוקוז) לתאים ולאזן את רמתו בדם. סרטן בלוטת התריס מתבטא בגידול שמופיע בבלוטה זו, הממוקמת בקדמת קנה הנשימה במרכז הצוואר התחתון. בין השאר תפקידה לייצר את ההורמון תירוקסין אשר משפיע על קצב המטבוליזם בגוף ועל קצב הגדילה והתפקוד של מערכות רבות.

באחד המחקרים האחרונים שבחנו את הקשר בין סוכרת לסרטן בלוטת התריס, שפורסם בתחילת השנה בכתב העת Head Neck, השתתפו 1,272 נשים מקוריאה- 735 עם גידול בבלוטת התריס (מסוג קרצינומה פפילרית, שנחשב נפוץ ולא ארגסיבי) ו537 ללא. בשתי הקבוצות נבדקה רמת הגלוקוז ורמת האינסולין בדם (כמדד לתנגודת לו). נמצא קשר מובהק בין רמה גבוהה של אינסולין וגלוקוז בדם לבין שכיחות הסרטן.
בנוסף, ככל שרמות הגלוקוז והאינסולין היו גבוהות יותר, כך עלה הסיכון לקיומם של כמה מוקדי גידול בבלוטה ולדירוג גבוה יותר של המחלה. עוד נמצא כי קיים קשר ישיר בין השמנת יתר של הנשים לגידול בבלוטת התריס.

ישנם כמה מנגנונים פיזיולוגיים שעשויים להסביר את הקשר בין סוכרת לסרטן, והשמנת יתר הוא בעיקרי שבהם.
ראשית, אינסולין הוא חומר מדכא תיאבון (מפעיל את מרכזי השובע במוח) ולכן תגובה פחותה אליו מפחיתה גם את דיכוי התיאבון ומכאן הנטייה לאכל יותר ולהשמין. בנוסף, כאשר קיים עודף משקל יש לרוב גם עודף שומן ששוקע בשרירים ובכבד וגורם לכך שהתאים בהם יחושו פחות את האינסולין, וכך מוחמרת אצל החולים הסוכרתיים התנגודת לאינסולין. וכך, סוכרת קשורה קשר הדוק בהשמנה- ואין זה מפתיע כי 90 % מהחולים לוקים בה. והשמנה נחשבת כשלעצמה לאחד הגורמים לממאירויות רבות. זאת  מכיוון שהיא תורמת לדלקת כרונית בגוף (תאי השומן מפרישים ציטוקינים, חומרים מעודדי דלקת), ודלקת זו מקדמת פעילות אונקולוגית (פרו סרטנית- מאיצה התחלקות של תאים).

בנוסף, בסוכרת כאמור הגוף עמיד לאינסולין וכך נוצר עודף שלו בדם. הורמון זה דומה מאוד במבנהו להורמון פקטור גדילה דמוי אינסולין (Insulin like growth factor IGF-1)- שידוע כנוטה להגביר חלוקת תאים ולמנוע מוות של תאים סרטניים, וכך מעלה את הסיכון לסרטן. לשני ההורמונים יש גם קולטנים משותפים, ובגלל הדמיון ביניהם- כאשר רמת האינסולין גבוהה, הגוף מתבלבל ומעורר את הקולטנים של ה IGF-1 לפעולה ובכך למעשה גובר קצב חלוקת התאים. גם רמה גבוהה של גלוקוז בדם עלולה בעצמה לתרום לחלוקת תאים מוגברת וחסרת בקרה שמובילה לסרטן במנגנון שטיבו עדיין אינו ידוע דיו.
כיוון שגלוקוז הוא התרכובת המרכזית המשמשת בתהליך הפקת האנרגיה של תאי הגוף וחלוקתם- ייתכן כי עודף שלו עלול לגרום לחלוקה תאית לא מבוקרת וכך להוביל לסרטן.

אף אל פי שהוכח כי קיים קשר בין סוכרת מסוג 2 לסרטן, במקרה של סרטן בלוטת התריס נדרשים מחקרים נוספים. ככל הנראה עדיין מעט מאוד ידוע על האופן שבו הסוכרת משפיעה על הסיכון להתפתחות גידולים ספציפיים. בכל אופן, על אנשי הרפואה להיות עם יד על הדופק ולנסות לבחון מי מבין חולי הסוכרת נמצא בסיכון מוגבר ללקות בהם.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים