• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

למה הלשון שלנו לבנה? ומתי זה צריך להטריד אותנו?

21.3.2024 ד"ר איילת זלוטוגורסקי הורביץ

פורסם באתר החדשות והאקטואליה 'ישראל היום', במדור בריאות, בתאריך 20.03.2024

 

פעמים רבות, חלקה העליון של הלשון מכוסה מעטה לבן המתגרד בקלות ולרוב מדובר בתופעה שכיחה ולא מסוכנת • אלו המקרים בהם כן כדאי לגשת אל הרופא

 
קורה לא פעם שנכנסים למרפאה מטופלים שמוטרדים מאוד מהמראה או מהצבע של הלשון שלהם. "הלשון שלי לבנה ולא ורודה, כפי שיש לאחרים", היא אמירה שנשמעת לעיתים קרובות. אכן, לא פעם לשון לבנה מתפרשת כלשון חולה, לשון שיש בה זיהום פטרייתי או בעיה רפואית אחרת, אבל זה לא תמיד נכון. למעשה מדובר בתופעה שכיחה ולרוב היא אינה מסוכנת.

פעמים רבות חלקה העליון של הלשון, הנקרא גם "גב הלשון", מכוסה מעטה לבן המתגרד בקלות. חיפוי זה נוצר מהצטברות של תאים מתים הנושרים מהרקמות הרכות המצפות את פנים הפה, מחיידקים, שיירי מזון ומהפרשות שמקורן באף ובסינוסים, בחניכיים וברוק.

בנוסף, שטח פני גב הלשון אינו חלק, הוא מכוסה זיזים שונים, רובם מאורכים, דמויי שערות ואלה מקלים על הצטברות התאים המתים, החיידקים ושיירי המזון עד ליצירתה של שכבה לבנה דקה. תהליך זה הוא תקין וטבעי והוא לא סימן לבעיה בריאותית או למחלה. הסרה עדינה עם מברשת שיניים או מנקה לשון, מדי יום, ימנעו הצטברות והתעבות של החיפוי.

במצבים מסוימים, החיפוי בגב הלשון עלול להיות עבה, לשנות את צבעו ולהוות מקור לטעם לוואי ולריח לא נעים. היגיינה אורלית לקויה, מחלות חניכיים, תזונה המבוססת בעיקר על מזון רך ושומני, ירידה בהפרשת רוק ועישון, כל אלו הם גורמים אפשריים להתעבות של החיפוי בגב הלשון.

הדבר מסביר מדוע עם ההזדקנות מצב זה הופך ליותר שכיח, בעיקר באנשים שמוגבלים ביכולת האכילה ו/או סובלים מיובש פה על רקע מחלות שונות ונטילת תרופות הפוגעות בקצב הפרשת הרוק. בנוסף, מסיבה לא ברורה, זיזי הלשון נוטים להתארך עם הגיל, וזה כאמור, מסייע להצטברות ולהתעבות החיפוי על הלשון.

שינוי צבע החיפוי מלבן לצהוב, חום, שחור וכו' קשור לצריכת קפה, עישון, נטילת תרופות מסוימות, חשיפה לצבענים (פיגמנטים) שיש במזון ולתגובות כימיות אפשריות עם חומרים שיש במשחות שיניים ובשטיפות פה. מצבים אלה של שינוי צבע הלשון עלולים להבהיל מאוד אך לרוב אין בהם סיכון.

במקרים של חיפוי לשון עבה, עם או בלי שינוי צבע, חשוב לאתר את הגורמים למצב זה ולטפל בהם במידת האפשר וכפי שצויין קודם, להקפיד על הסרה מכנית של החיפוי, באופן יומיומי.

 

למה לשים לב?

חשוב לשים לב למספר מצבים בהם לשון לבנה כן עלולה להחשיד ולהכווין לבעיה רפואית:

  • כאשר החיפוי או הרובד הלבן אינם מתגרדים בניקוי.
  • כאשר הלובן בלשון ממוקד באזור מסויים בלבד או במספר אתרים.
  • כאשר קיימים כתמים/קרומים לבנים גם באזורים אחרים של הפה.
  • כאשר החיפוי הלבן משולב גם בכתמים אדומים או בפצעים ממש וכשנלוות למצב זה תחושות של צריבה וכאב.

במקרים אלו, יש לפנות למומחים לרפואת הפה לאבחון מידי. לעיתים, יהיה לכך הסבר פשוט כמו הופעה של לשון גיאוגרפית ולעיתים יהיה צורך בביצוע מספר בדיקות דם או לקיחת  דגימת רקמה לבדיקה במיקרוסקופ על מנת להבין בדיוק מה הבעיה.
 
 
האפשרויות הרפואיות להיווצרות לשון לבנה הן רבות – החל מזיהומים שונים, דרך מחלות הקשורות למערכת החיסון ועד למצבים טרום-סרטניים וסרטניים. בהתאם לתוצאות הבדיקות, יותאם לרוב טיפול תרופתי או שיומלץ על המשך מעקב.

מומחים לרפואת הפה יוכלו לתת מענה לבעיות ברקמות הרכות של הפה, הפרעות בהפרשת רוק, כאבים באזור הפה והפנים כולל הפרעות במפרק הלסת, הפרעות תחושה, פענוח ממצאים רדיולוגיים, טיפול בסיבוכים בפה הנובעים מטיפולים אונקולוגיים, ומתן טיפולי שיניים במטופלים בעלי רקע רפואי מורכב.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים