• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

הילד עלה לכיתה א'? דווקא עכשיו בדיקת שמיעה

26.9.2016 ד"ר משה חייצ‘יק

פורסם באתר "Infomed".

אתם לוקחים את הילד לטיפת חלב, עוקבים אחר משקלו, גובהו ופנקס החיסונים שלו, אך לא בודקים את שמיעתו. בהיעדר המלצה המחייבת את ההורים לשלוח את הילד לבדיקת שמיעה, ישנו סיכון כי ליקוי השמיעה יתגלה מאוחר מדי. מדוע ההשלכות אינן רק רפואיות אלא גם חברתיות ונפשיות, ומתי כדאי לשלוח את הילד לאבחון? מומחה מסביר.

 

המציאות מראה כי מעבר למפגשים התקופתיים מול האחות בטיפת החלב, אין כל המלצה עבור ההורים לשלוח את הילד לבדיקת שמיעה לפני ואחרי שהוא נכנס למסגרת חינוכית. אולם, בשנים האחרונות, בעקבות מודעות מוגברת, בדיקת השמיעה הפכה לסוג של נורמה, כאשר גם הורים שלילדיהם לא היו דלקות חוזרות ונשנות, נוזלים באוזניים, ובעצם אפס היסטוריה רפואית, מגיעים כדי לבדוק אם השמיעה תקינה אצל ילדם, בעיקר לאחר שהתחילו את שנת הלימודים הראשונה. כך יוצא שאחת הבדיקות השכיחות ביותר, שאף מקבלות דגש בעיקר בחודשים הראשונים של תחילת הלימודים, הינה בדיקת השמיעה.

ככל שההורים יבחינו בהקדם כי הילד סובל מבעית שמיעה, כך ניתן יהיה לפתור אותה ולהימנע מנזקים בלתי הפיכים. תשומת הלב צריכה להיות עוד כשהילד בגן, וכן לפי התנהגותו בבית. כך, למשל, אם הילד עונה 'מה?' בכל פעם שאתם מדברים איתו, מגביר את עוצמת הטלוויזיה, מפריע בגן לפעילויות הקשורות בנגינה או מוזיקה, הוגה מילים בצורה לא נכונה, מתקשה לרכוש חברים או להביע את דעתו – כל אלה גורמים לילד לחיות בעלטה מסוימת. מדובר בסימני אזהרה שעליכם, ההורים, לשים לב אליהם ולטפל בהם במהירות.

הסיבה הנפוצה לבעיות שמיעה: נוזלים באוזן התיכונה

ליקוי שמיעה או ירידה בשמיעה עלולים להתרחש מכמה סיבות, אך השכיחה ביותר נובעת בעיקר מנוזלים באוזן התיכונה. יש ילדים שאצלם הנוזלים יספגו עצמאית אחרי מספר שבועות, יש מי שיטופלו בטיפות אוזניים אנטיביוטיות שיפחיתו את הנוזלים, ורק במידה והטיפולים אינם מתגברים על הבעיה, יומלץ על ניתוח כפתורים, שינקז את הנוזלים או המוגלה, יגרום לאוורור תקין של האוזן, ויקל על הילד.

מעבר לאוכלוסייה המועדת לסבול מליקוי שמיעה (דלקות חוזרות ונשנות, נוזלים באוזן התיכונה, ניתוחים) – שכאן על ההורים להיות ערניים יותר, אצל חלק מהילדים הפעם הראשונה שהם יעברו בדיקת שמיעה תהיה על-ידי אחות בית הספר. אומנם החדר בו תתבצע הבדיקה אינו אטום דיו, הרעשים מבחוץ יחדרו את הקירות והתנאים לא יהיו אידיאליים, אבל כן ניתן יהיה לקבל אינדיקציה על ליקוי או קושי מסוים. כל ילד שיראה חשד כי הוא לא שמע חלק מהצלילים יקבל מכתב מהאחות או המורה בו הוא מתבקש להגיע יחד עם הוריו לבדיקת שמיעה יסודית אצל רופא אף-אוזן-גרון.

רופא א.א.ג יסתכל על ההיסטוריה הרפואית של הילד, יבדוק את המבנה האנטומי של האוזן, יבחין אם מדובר בפקק חיצוני שצריך לנקות או בנוזלים שהצטברו באוזן התיכונה, ובמקביל ישלח את הילד גם לבדיקת שמיעה משלימה במכון שמיעה שם הוא יעבור מבחן צלילים עם שתי קלינאיות תקשורת, ולבסוף ייבנה עבורו גרף שמבטא את מצב השמיעה. עד למציאת הפתרון ישלח הרופא את הילד עם פתק למורה ובו הסבר על הבעיה ובקשה להתחשב בו בכך שיישב בתחילת הכיתה, ולו בכדי שיוכל לשמוע טוב יותר.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים