• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

"חיילים סובלים מכאבים ולא נבדקים, כדי לא לבזבז זמן בית"

3.10.2022 ד"ר שי שניידר

פורסם באתר Mako פזם, מדור חדשנות, צבא ובטחון, בתאריך 02.10.2022

חיילים עלולים לסבול מירידה בשמיעה, כאב, דלקות וזיהומים של האף, האוזן או הגרון. מהו העיתוי והטיפול הנכון במקרים אלו?

 

ד"ר שי שניידר, מומחה לאף אוזן גרון, מסביר כי סביבת השירות הצבאי חושפת את חלק מהחיילים לירידה בשמיעה, תסמיני אלרגיה, זיהומים ודלקות, אך הם לא ממהרים להיבדק, לפחות לא במרפאות המתאימות וע"י הרופאים המומחים לכך "זו הגישה המיטבית להקל על הכאב, לקצר את המחלה ולמנוע סיבוכים"

החופשה הקצרה של החיילים בבית גורמת לחלק מהם לרצות להימנע ככל האפשר מ"בזבוז זמן פנוי" מבחינתם, זה אמנם לגיטימי, אבל במקרים של בעיה רפואית כלשהי, חייל שלא ניגש להיבדק במוקד חירום כדי לא לוותר על הבילוי עם החברים, עלול לסכן את עצמו בתסבוכת רפואית ופגיעה רפואית שניתן למנוע. כך מסביר ד"ר שי שניידר, מומחה לאף אוזן גרון (א.א.ג) ממרכז רפואי א.ר.ם.
ד"ר שניידר הוא מנהל א.ר.ם URGENT מוקד לרפואה דחופה, ומספר על מקרה ספציפי שהגיע אליו. "לאחרונה הגיע למוקד חייל שהסביר לנו בטלפון שלמרות שהוא סובל מכאבים, יוותר על בדיקת רופא וימשיך בבילוי סוף השבוע, אלא אם יוכל לקבל תור בהקדם האפשרי".
"אותו חייל התלונן על ירידת שמיעה מלווה בטנטון מעיק באוזן שמאל וייחס זאת להצטברות של פקק שעווה באוזן", ממשיך הד"ר. "הוא הניח שפעולת שאיבה מהירה, כפי שנהג לבצע אחת לתקופה במרפאה הקהילתית טרם גיוסו, תסייע לשיפור מיידי בשמיעה".
הצטברות שעווה באוזניים, כך מסביר המומחה, היא אכן תופעה נפוצה מאוד והטיפול בה בדרך כלל מהיר ויעיל, אך בדיקה יסודית שבוצעה על ידי רופא מומחה למחלות א.א.ג שללה את הנחתו של החייל. הממצאים העלו חשד גבוה ל"ירידת שמיעה עצבית תחושתית פתאומית". הד"ר מסביר כי "זהו מצב חירום ורצוי לא לעכב את האבחון והטיפול בו, בשל הצורך בטיפול תרופתי מידי, על מנת להפחית את הסיכון לירידת שמיעה קבועה בטווח הארוך".

ירידה בשמיעה בשירות הצבאי

ד"ר שניידר מסביר כי השירות הצבאי מתאפיין לעתים קרובות גם בחשיפה לתנאים סביבתיים, חדשים כגון רעש קיצוני, אבק, תנאי מזג אוויר קשים, חוסר שעות שינה ומאמץ גופני מוגבר. "חשיפה זו עשויה לפעמים לתרום לירידה בשמיעה, תסמיני אלרגיה, צרידות, חבלות, זיהומים, דלקות שמערבות את הגרון, האוזניים או הסינוסים וסחרחורת, שלעתים מלווה בתחושת פחד, חוסר אונים ואובדן שליטה. גם דימום מהאף הינו אירוע נפוץ במהלך השירות הצבאי".
מה יעשו חיילים שסובלים מאותן תופעות? "הגישה הטיפולית במקרים כאלו מגוונת והטיפול נגזר מאבחון מדויק, המתבצע לאחר תשאול יסודי וביצוע בדיקה גופנית מעמיקה .הבדיקה עשויה לכלול בין היתר גם הערכה אנדוסקופית וסקירה יסודית של מבני האף, הלוע והגרון באמצעות סיב אופטי, שימוש במיקרוסקופים מתקדמים לבחינת האוזן, ובכלים ייעודיים אחרים שמאפשרים אבחון וטיפול במחלות א.א.ג שונות. לפעמים, בדיקות עזר כמו דימות (CT או MRI) ובדיקות דם, יהיו נחוצות לקביעת אבחנה נכונה ומתן טיפול הולם ומיטבי".

הצבא משקיע מאמצים במתן גישה מהירה לייעוץ רפואי ושירותי רפואה דחופה כללית לחיילות ולחיילים במהלך בסופי השבוע. עם זאת ולדברי ד"ר שניידר, מגוון הבעיות הדחופות בא.א.ג והמיומנות הנדרשת עבור הטיפול בהן, דורשות זמינות גבוהה, אבחנה מדויקת וטיפול איכותי, במרפאות המצוידות במכשור וציוד רפואי חדשני ומתקדם.
"יש יתרון משמעותי באפשרות להיבדק ולקבל טיפול מקיף באופן מיידי על ידי רופאי א.א.ג מומחים, בעלי התמחויות-על שונות כגון רינולוגיה (אף וסינוסים), אוטולוגיה (אוזניים), ראש צוואר ולרינגולוגיה (מיתרי קול ובית בליעה) במרכזים שמאפשרים התייעצות במידת הצורך עם מומחי-על נוספים, במגוון תחומים רלוונטיים. זוהי הגישה המיטבית להקל על כאב, לקצר את משך המחלה, למנוע סיבוכים מיותרים, ולאפשר חזרה מהירה ובטוחה לשגרת השירות בבסיסים", מסכם ד"ר שניידר.

ד"ר שי שניידר הוא מומחה לא.א.ג ביחידה לניתוחים אנדוסקופים של האף, סינוסים ובסיס הגולגולת, ומנהל א.ר.ם URGENT מוקד לרפואה דחופה בא.א.ג בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת א.א.ג.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים