• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

כאב מצחי אינו נצחי

15.1.2012 פרופ' רועי לנדסברג

פורסם בעיתון "הארץ".

אמצעים טכנולוגיים מתקדמים מאפשרים לאחרונה פתרון ניתוחי לדלקות של הסינוסים הממוקמים במצח ולגידולים המתפתחים בהם.

ואתד, בן 36, בילה מחצית חייו בניתוחי אף וסינוסים. בגיל 18 עבר את הניתוח הראשון בשל קשיי נשימה. זה היה ניתוח לפתיחת סינוסים וכריתת פוליפים. כמה חודשים אחר כך הוא התלונן על כאבים במצח ועבר סריקת סי-טי, שבה התגלה כי הוא סובל מדלקת בסינוסים הפרונטליים (המצחיים). הוא עבר שני ניתוחים נוספים בעזרת אנדוסקופ (סיב אופטי), בניסיון לפתוח את הסינוסים החסומים, שהסתיימו ללא הצלחה. הניתוח הרביעי נעשה בגישה חיצונית. כלומר, באותו ניתוח בוצע חתך בקרקפת, נכרתה דופן העצם הקדמית של הסינוס, הסינוס נוקה מהדלקת ומולא בשומן שנלקח מהבטן.

ואתד חש הקלה, אבל היא היתה זמנית. כעבור זמן לא רב שוב התלונן על כאב במצח. הוא גם שם לב שעינו השמאלית בולטת והתלונן על ראייה כפולה. בבדיקת סי-טי שוב נראתה דלקת בסינוסים. בצד שמאל פרצה הדלקת לתוך ארובת העין ודחקה את העין לפנים.

מיכל, בת 32, סבלה שלושה חודשים מכאב חד שאינו מרפה בצד הימני של המצח, שהקשה עליה לתפקד. בסריקת סי-טי נראה בסינוס הפרונטלי הימני גידול המכיל בעיקר רקמת עצם. היא קיבלה טיפול אנטיביוטי, אבל לא חלה כל הטבה במצבה.

אלדד, בן 28, עבר שני ניתוחים אנדוסקופיים בשל סינוסיטיס עיקש, אבל הכאב לא חלף. לאחר כמה חודשים התאשפז בשל זיהום שהתפשט מהסינוס לעין. הוא נזקק לניתוח דחוף, שבו שיתפו פעולה מנתח אף-אוזן-גרון ומנתח ארובת העין, שניקזו את הזיהום. בתחילה הורגשה הקלה, אבל מקץ כמה חודשים הגיע אלדד שוב לבית החולים, עם כאב עז במצח. בסי-טי נצפה תהליך זיהומי בחלקו הצדי והמרוחק ביותר של הסינוס הפרונטלי.

שלושת המטופלים הללו סבלו ממחלה דלקתית או מגידול בסינוס הפרונטלי. למחלות אלה אין תרופה וגם ניתוחים סטנדרטיים אינם נותנים להן מענה יעיל.

הסינוסים, המכונים "מערות האף", ממוקמים במצח, מתחת לעיניים ומאחוריהן. אלה חללי אוויר בתוך הגולגולת, המחוברים לאף ומקבלים דרכו את אספקת האוויר. סינוסים מקטינים את משקל הגולגולת, משמשים תיבת תהודה לקול ורקמת הרירית המצפה אותן מחממת ומנקה את האוויר שאנו שואפים. לעתים, כתוצאה מחסימה מכנית, הצטננות שמסתבכת בזיהום חיידקי, התקף אלרגיה או רגישות לפטריות שנשאפות מהאוויר, עלולה להתפתח תגובה זיהומית שנקראת סינוסיטיס.

במרבית המקרים חולפת המחלה מעצמה או באמצעות תרופות. לעתים אפשר להציע למטופל ניתוח אנדוסקופי של האף והסינוסים, המבוצע דרך הנחיריים, ללא חתכים חיצוניים. מיקומם של מרבית הסינוסים מאפשר הגישה קלה וישירה יחסית. הסינוס הפרונטלי שונה: מיקומו הנסתר – מעל העין וקדמית למוח, זווית הגישה הלא נוחה והווריאציות האנטומיות השונות, מרתיעים מנתחים מלבחור בגישה אנדוסקופית ותכופות הם גוררים המלצה לניתוח בגישה חיצונית.

הגישה האנדוסקופית המסורתית לסינוס הפרונטלי מסתפקת בחשיפה או בהרחבה מוגבלת של פתחו. היות שבמרבית המקרים תוכן הסינוס המודלק נוזלי, די בפעולה זו. הבעיה נעשית מורכבת יותר אם, כמו אצל החולים שהוצגו, את הסינוס חוסמת רקמת צלקת נוקשה בעקבות ניתוחים קודמים; אם יש צורך להסיר מהאזור גידול; או אם התהליך הזיהומי נמצא בפינה מרוחקת של הסינוס.

בשנים האחרונות הולכת ומשתפרת מיומנות הגישה האנדוסקופית לסינוס הפרונטלי. ניתוח שהמציא מנתח אמריקאי, שפותח ושוכלל על ידי מנתח גרמני ומנתח אוסטרלי, חולל מהפכה בתחום.

בניתוח זה מתבצע באופן אנדוסקופי, דרך חללי האף, חיבור של חללי הסינוסים הפרונטליים על ידי כריתת רצפתם המשותפת והמחיצה שביניהם, כך שבסוף הניתוח נוצר ניקוז מרכזי משותף וגדול לשניהם. בניתוח מאפשר הפתח הגדול נגישות ניתוחית משופרת. במקום איטום וביטול הסינוסים בניתוח החיצוני, משמרים את ייעודו של הסינוס הפרונטלי כחלל פתוח המקבל אוורור דרך האף. בנוסף, ניתן בקלות להחדיר אנדוסקופ דרך האף ולסקור את החלל הניתוחי. ביצוע נאות ונטול סיבוכים מחייב מיומנות וטכנולוגיות מתקדמות.

ואתד ומיכל עברו את הניתוח בשיטה זו. אצל אלדד הוחלט ליישם שיטה חדשנית אחרת. האתגר היה להגיע אל המוקד הזיהומי הממוקם הרחק בקצה הסינוס הצדי, שאליו כלי ניתוח קונוונציונליים אינם מגיעים. לצורך זו נמצאה מתאימה מערכת sinuplasty. מפתחי שיטה זעיר-פולשנית זאת יישמו את הטכנולוגיה של צנתורי לב על הסינוסים: בפעולה מרחיבים את פתחי הסינוסים באמצעות בלונית, שאחר כך נשלפת מהאף.

הפעולה מתאימה לחולים שפתחי סינוס צרים הם המקור לבעיותיהם. הפעולה אינה כרוכה בחיתוך או בפגיעה באיברים בריאים, וזמן ההחלמה לאחריה קצר. אלדד היה מועמד טבעי לשיטה זו, שכן אצלו התעורר צורך להרחיב פתח אחד במקום שכלים רגילים אינם מגיעים אליו. שלושת החולים שוחררו לביתם למחרת הניתוח, ואחרי חצי שנה הם אינם סובלים מכאבים.

חשוב לזכור שלא כל כאב מצחי מקורו בסינוסיטיס, וצריך לברר את הסיבה בבדיקה אצל רופא אף-אוזן-גרון. במידה שמאובחן סינוסיטיס, המיומנות הניתוחית והטכנולוגיה הקיימים כיום מאפשרים פתרון אנדוסקופי במרבית המקרים, כולל המורכבים שבהם.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים