• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

לא רק עור הפנים: גם מיתרי הקול יכולים לחזור ולהיות צעירים יותר

13.7.2017 פרופ' יונתן להב

פורסם באתר "Mako".

בפרק שישודר הערב בערוץ 24 בתוכנית "להיות זמרת", אביבה תבורי מגלה בעיה במיתרי הקול שמאיימת על עתידה כזמרת. בדקנו מה קורה כשמיתרי הקול שלנו נפגעים ואילו טיפולים יכולים לשקם אותם.

בפרק שישודר הערב ב"להיות זמרת", אביבה תבורי – בת זוגו לשעבר של שימי תבורי ואימו של בן-אל – מבקרת אצל הרופאה, המבשרת לה חדשות רעות לגבי מיתרי הקול שלה. הבעיה במיתרי הקול של אביבה עשויה למנוע ממנה לשיר בעתיד ואף מצריכה לעבור ניתוח.

גם כשאין בעיה רפואית מסוימת במיתרי הקול שלנו, עם הזמן הם נשחקים וגורמים לקול שלנו להישמע פחות טוב ויציב. עם הגיל נותנות השנים את אותותיהן גם במיתרי הקול, בדיוק כמו עור הפנים שבצעירותנו נראה מתוח, בריא, נקי מכתמים וחלק, אך עם הזמן מופיעים דלדול, רפיון וצלקות של פצעים שהגלידו.

אישה שמזוהה בטלפון כגבר, צעירה שנשמעת "זקנה מכפי גילה" או גבר שקולו הפך גבוה וצפצפני, או לחילופין נשמע חולה ועייף למרות שהוא מרגיש מצוין – אלה רק חלק מהתסמינים הנובעים מפגיעה במיתרי הקול. מעבר לבעיה הרפואית, אותם אנשים נתקלים גם בקשיים אישיים, כאשר הדימוי העצמי שלהם נפגע והם חוששים ליצור קשרים חברתיים. טיפולים ייחודיים לשינוי והצערת הקול משיבים את החיוניות למיתרי הקול, מחזקים אותם ועשויים להחזיר את הגלגל לאחור.

מדוע הקול שלנו משתנה?

מיתרי הקול הם זוג שרירים מצופים בשכבות רכות, אשר ממוקמים מעל קנה הנשימה. כשאנחנו נושמים הם פתוחים לרווחה והאוויר יכול לעבור דרכם, וכשאנחנו מפיקים קול או מדברים, המיתרים נצמדים והאוויר שעובר דרכם גורם לרטט של שכבות הציפוי. קול צעיר וצלול מאופיין במיתרים חלקים וגמישים, אשר יכולים להתארך ולהתקצר באופן סימטרי בעת השמעת קולות מגוונים. שינויי גיל, שימוש מרובה לאורך השנים, עישון, מחלות שונות וניתוחים – כל אלו יוצרים מצבים של הצטלקויות, דלדול של הרקמה, רפיון, בצקת ומיתרים לא סימטריים. כתוצאה מכך מיתרי הקול כבר לא נסגרים ונצמדים זה לזה והקול הופך צרוד או חורק, לא יציב ועייף.

כשאנחנו שומעים את קולו של אדם, באופן טבעי מתגבשת אצלנו עמדה ודעה לגביו. קול עייף, רועד, נשבר – כל אלו יכולים לפגוע בביטחון העצמי, ביכולת השכנוע, היכולת למצוא עבודה ויכולת לפתח קשרים חברתיים. מבחינה רפואית, מיתרים שקשה להפיק איתם קול הם מיתרים שגורמים לקוצר נשימה ולהתעייפות ולעיתים גם להפרעה בבליעה.

כיצד מטפלים?

בשלב הראשון נדרש אבחון מדויק. רופא המומחה למיתרי הקול מבצע בדיקה הנקראת וידאו-סטרובוסקופיה. בטכניקה זו, מצלמה אנדוסקופית מוחדרת בעדינות ובאלחוש מקומי דרך האף או הפה ומצלמת את המיתרים.  שימוש במיקרופון ותוכנה ייעודית מאפשרים צפייה בתנועת המיתרים בהילוך איטי ומאבחנים את מצבם באופן מדויק וברזולוציה גבוהה. בשיטה זו ניתן לזהות יבלות/צלקות/בצקת/רפיון מיתרים ועוד הפרעות נוספות אשר גורמות לשינוי בקול.

לעיתים הבעיה היא לא במיתרים עצמם אלא בטכניקת שימוש לא נכונה, למשל באופן לחוץ מדי או רפוי מדי. במקרה כזה המטופל יופנה לקלינאית תקשורת לטיפולי קול שיחסכו את הצורך בהתערבות ניתוחית. כמובן ששינויי הרגלים כמו הפסקת עישון והימנעות מצעקות רמות הם תנאי להצלחה. לעיתים אין מנוס מהתערבות ניתוחית, כגון אחת או יותר מהפעולות הבאות: אם המיתרים מדולדלים ולא נצמדים, ניתן לעבות ולמלא אותם עם חומרים סינתטיים כגון חומצה היאלורונית, הידרוקסי-אפטיט או שומן שנלקח מהגוף ממקום אחר. במידה והמרקם החיצוני של המיתרים הוא לא אחיד, כתוצאה מקיום יבלות, צלקות, שקעים, כלי דם מורחבים וכו', ניתן לבצע טיפול לייזר אשר מסיר את השכבה השטחית ומחליק את פני השטח. תהליך הריפוי יביא לצמיחת רקמה חדשה וצעירה.

הטיפולים הם זעיר פולשניים, ללא חתכים וללא כאב משמעותי. בדיון משותף עם המטופל מוחלט האם לבצע את הטיפול בהרדמה כללית או מקומית. לרוב הטיפול הוא חד פעמי, אולם לעיתים תידרש סדרת טיפולים. החזרה לשגרה מהירה ובדרך כלל אין צורך באשפוז. במשך תקופת ההחלמה מומלץ על שתיקה של שבוע ולאחר מכן חזרה הדרגתית לדיבור רגיל. את ההבדל נרגיש, או יותר נכון נשמע, כעבור שבועות בודדים.

לסיכום, בעידן בו ניתן להצעיר את עור הפנים ולתקן נזקים אסתטיים חיצוניים, ניתן על ידי ניתוח זעיר לטפל גם בנזקי הזמן שנתנו אותותיהם במיתרים, כדי שהקול ישמע צלול יותר, צעיר, יציב ובטוח יותר.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

בכתבה: