• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

להצליל את הקול

18.6.2017 פרופ' יונתן להב

פורסם בידיעות אחרונות- "זמנים בריאים".

הקול שלכם נמוך מדי, גבוה מדי, צרוד או חורקני? יש פתרון

נמוך מדי, גבוה מדי, צרוד או חורקני – הקול הוא חלק מכרטיס הביקור האישי שלנו, אך הוא עלול לפעמים לתעתע. בעידן של תקשורת שאינה תמיד חזותית, הקול שלנו יכול להציג תמונה שאינה קרובה למציאות: גבר שמזוהה כאישה ולהפך, צעירים שנשמעים מבוגרים מגילם ובריאים שהצרידות משווה לקולם תחושה של חולי.

"שימוש לא נכון, מאמץ יתר, מחלות וגם הגיל נותנים את אותותיהם במיתרי הקול" אומר ד״ר יונתן להב, מומחה לכירורגיה של מיתרי הקול במרכז א.ר.ם אסותא רמת החייל ומחלקת אא״ג בקפלן. למרבה המזל, יש לכך פתרון. "טיפולים פשוטים יכולים להשיב את החיוניות למיתרי הקול, לחזק אותם ולהחזיר את הגלגל לאחור גם בגיל מבוגר. בעידן שבו ניתן להצעיר את עור הפנים אפשר גם לטפל בנזקי הזמן שנתנו אותותיהם במיתרי הקול ולשחזר אותם, כדי שהקול יישמע צלול ,צעיר, יציב ובטוח יותר". מיתרי הקול הם זוג שרירים מצופים ברקמות רכות, הממוקמים מעל קנה הנשימה. בזמן הנשימה הם פתוחים והאוויר יכול לעבור דרכם, וכשמפיקים קול, המיתרים נצמדים זה לזה והאוויר שעובר גורם לרטט של שכבות הציפוי. כשהמיתרים חלקים וגמישים הם יכולים להתארך ולהתקצר באופן סימטרי ולהפיק קול צלול וצעיר. הגיל, שימוש מרובה ולא נכון, עישון, מחלות שונות וניתוחים עלולים לגרום להצטלקויות, לדלדול של הרקמה, לרפיון, לבצקת ולא־סימטריה של המיתרים. כתוצאה מכך המיתרים לא נסגרים ונצמדים זה לזה והקול אינו מופק כראוי.

אבחון מדויק

כדי לאבחן את מצבם של המיתרים, מבצע הרופא המומחה למיתרי הקול בדיקת וידיאו־סטרובוסקופיה תחת אלחוש מקומי. בבדיקה מוחדרת בעדינות, דרך האף או הפה, מצלמה אנדוסקופית המצלמת את המיתרים. תוכנה ייעודית מאפשרת לצפות לאחר מכן בתנועתם של המיתרים בהילוך איטי וברזולוציה גבוהה ולאבחן את מצבם באופן מדויק. השיטה מאפשרת לזהות יבלות, צלקות, בצקת, רפיון והפרעות אחרות שגורמות לשינוי בקול. "לעיתים, הבעיה אינה במיתרים עצמם אלא בטכניקת שימוש לא נכונה בהם" מסביר ד״ר להב. במקרים כאלה מפנה הרופא את המטופל לקלינאי תקשורת כדי לחסוך התערבות ניתוחית. במקרים אחרים המלצות על שינוי הרגלים, כמו הפסקת עישון או הימנעות מהרמת הקול יכולים לסייע למטופל. ואולם, כשאין אפשרות אחרת, עומדים לרשות הרופאים והמטופלים כמה הליכים כירורגיים זעירים פולשניים לא מסובכים שיכולים לשפר את המצב. "אם המיתרים מדולדלים ולא נצמדים, ניתן לעבות ולמלא אותם עם חומרי מילוי כמו חומצה היאלורונית. הידרוקסיאפטיט או שומן עצמי, שנלקח ממקום אחר בגוף", אומר ד״ר להב. כשהמרקם החיצוני של המיתרים לא אחיד, כתוצאה מיבלות, צלקות, שקעים, כלי דם מורחבים וכדומה, ניתן לבצע טיפול לייזר אשר מסיר את השכבה השטחית ומחליק את פני השטח. תהליך הריפוי יביא לצמיחת רקמה חדשה וצעירה"

הטיפולים נעשים באלחוש מקומי ואינם מלווים בחתכים או בכאב משמעותי. לרוב נדרש טיפול חד־פעמי, ללא אשפוז, אך במקרים קשים יותר תידרש סדרה של טיפולים. בתקופת ההחלמה מומלץ על שתיקה במשך שבוע ולאחר מכן חזרה הדרגתית לדיבור רגיל. תוצאות הטיפול ניכרות אחרי כמה שבועות. הטיפול במחלות מיתרי הקול בשיטות שהוזכרו מוכר על ידי סל התרופות והשב״ן (שירותי בריאות נוספים של קופות החולים). חומרי המילוי נכללים בכיסוי הביטוחים הפרטיים.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

בכתבה: