• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

לרגל יום הסרטן הבינלאומי: אלו התסמינים לאבחון סרטן בבלוטת התריס ובבלוטות הרוק

9.2.2023 ד"ר ערן אלון פרופ' אבי חפץ

פורסם באתר MEDICOM, אתר חדשות הבריאות של ישראל, בתאריך 09.02.2023

לרגל יום הסרטן הבינלאומי שצויין ב-04/02, מסבירים שני רופאים מומחים מא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון, מדוע ברוב המקרים גידולים בבלוטת התריס מאובחנים באקראי, מהם התסמינים לגידולים אלה ולגידולים סרטניים בבלוטות הרוק ומהן דרכי הטיפול

בלוטת התריס

בלוטת התריס (תירואיד), הממוקמת בבסיס קידמת הצוואר, מייצרת הורמונים שאחראים על חילוף החומרים בגוף.

סוגי גידולים בבלוטת התריס

גידול פפילארי: הגידול הסרטני השכיח ביותר בבלוטה. הגידול מתפתח באיטיות ובדרך כלל מגיב היטב לטיפול. סוג סרטן זה נפוץ בעיקר בקרב נשים ובגילאי 30-40.

גידול פוליקולארי: גידול סרטני שכיח פחות. גם הוא מופיע יותר בנשים. הגידול עשוי להיות ממאיר או שפיר.
שני גידולים אלו, נחשבים לפחות אגרסיביים בהשוואה לסוגי סרטן אחרים בגוף ובעלי סיכויי ריפוי והחלמה גבוהים, ברוב המוחלט של החולים.

חשוב לציין שבנוסף לשני סוגי סרטן אלו, ישנם עוד שני סוגי סרטן בלוטת התריס שהינם נדירים ואגרסיביים יותר: גידול מדולרי שהינו תורשתי וגידול אנאפלסטי.

התסמינים הנפוצים

לגידולי בלוטת התריס אין תסמינים בולטים. את רוב החולים, מאבחנים באקראי בשל תלונות על כאבים באוזן, בלסת או בעמוד השדרה, באמצעות בדיקת אולטרא-סאונד פשוטה. חלק מהחולים עשויים להתלונן על גוש בצוואר שזז בבליעה, על צרידות עקב חדירת הגידול למיתרי הקול או על קשיי בליעה או נשימה.
במרבית מהמקרים, הסיבות למחלה אינן ידועות. ישנם מקרים בהם מתגלה גידול אגרסיבי בחולים שנחשפו לקרינה וסיבות נוספות להתפתחות המחלה נוגעות לחוסר יוד בתזונה היומיומית.

דרכי טיפול

ניתוח כריתת בלוטת התריס מתבצע בד"כ באמצעות חתך בבסיס הצוואר. עם הקדמה הטכנולוגית, כבר משנת 2017 החלו בא.ר.ם לבצע ניתוחים אלו בגישה אנדוסקופית – ללא חתך צווארי, אלא דרך חתך פנימי בשפה התחתונה. פרופ' אבי חפץ הינו אחד המובילים של הגישה הזו בארץ ובעולם ועד כה ביצע מעל ל-200 ניתוחים בהצלחה רבה. מחקר שהשווה את איכות החיים של מטופלים עם צלקת צווארית לעומת מטופלים שנותחו בניתוח האנדוסקופי (TOEVA) מצא שבקרב המנותחים האנדוסקופים – איכות החיים טובה יותר.

פרופ' אבי חפץ בבדיקת מרפאה

בלוטות רוק

בלוטות הרוק בגופינו מתחלקות לשש בלוטות גדולות ולמאות בלוטות קטנות, הנמצאות בחלל הפה, הלוע ודרכי הנשימה העליונות. בלוטות הרוק הגדולות כוללות זוג בלוטות באזור בת האוזן, הנקראות בלוטות הפרוטיד (או פרוטיס), זוג בלוטות תת-לסתיות וזוג בלוטות ברצפת הפה.

סוגי גידולים בבלוטות הרוק

גידולי בלוטות הרוק יכולים להופיע בכל אחת מבלוטות הרוק הגדולות או הקטנות ועשויים להיות שפירים או ממאירים.
הסוגים הנפוצים של הגידולים השפירים הינם: האדנומה הפלאומורפית, גידול על שם וורטין, אונקוציטומה ועוד. האדנומה הפלאומורפית מופיע בשכיחות הגבוהה ביותר ובעיקר בבלוטת הפרוטיס.

לעומת הגידולים השפירים, גידולים ממאירים עלולים להתפשט מקומית ואף לאזורים אחרים בגוף, ע"י שליחת גרורות. שני הגידולים השכיחים הינם: אדנואיד ציסטיק קרצינומה וקרצינומה מסוג מוקו-אפירדמויק. אך למעשה, קיימים כמה עשרות סוגים שונים של גידולים סרטניים וכל אחד מהם עשוי להתנהג בצורה שונה. חשוב לציין, שבבלוטת הפרוטיס ממוקמות גם בלוטות לימפה ולעיתים הבלוטות הללו משמשות מוקד גרורתי לגידולים סרטניים אחרים, כמו גידולי עור.

התסמינים הנפוצים

תסמינים של גידולים ממאירים בבלוטת הרוק יכולים לכלול גוש או מסה בקדמת האוזן, מתחת ללסת ואף בחלל הפה והלוע, אך לא רק. תסמינים נוספים יכולים לכלול קושי בבליעה, חוסר תחושה וחולשה בפנים. מרבית הגידולים השפירים בדרך כלל יופיעו כגוש בלבד, ללא תסמינים מיוחדים.

דרכי טיפול

אפשרויות הטיפול תלויות בסוג הגידול, מיקומו, בשלב המחלה בעת האבחון וכמו גם בבריאותו הכללית של המטופל. גידולים שפירים מטופלים בדרך כלל באמצעות כריתה כירורגית. גידולים ממאירים גם הם מטופלים לרוב תחילה בניתוח, אך לעיתים הטיפול משולב גם עם טיפולים נוספים, כגון טיפולי קרינה.

לסיכום, חשוב לזכור, כי גילוי מוקדם של מחלת הסרטן והנגשת טיפול מהיר יכולים לשפר משמעותית את הצלחת הטיפול ולהביא לסיכויי החלמה גבוהים. אם וכאשר מרגישים באלו מן התסמינים שהוזכרו בכתבה, מומלץ לגשת בדחיפות לבדיקת מומחה אף אוזן גרון, להתייעצות ואבחון.

ד"ר ערן אלון בבדיקת מרפאה

 

פרופ' אבי חפץ הוא מומחה לכירורגיה ואונקולוגיית ראש-צוואר בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון
ד"ר ערן אלון הוא מומחה לכירורגיה, מיקרוכירורגיה משחזרת ואונקולוגיה של ראש-צוואר בא.ר.ם ומנהל המחלקה למחלות אף אוזן גרון וניתוחי ראש וצוואר, במרכז הרפואי שיבא תל השומר.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים