• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

מחלות אף וסינוסים- סקירה וחידושים

19.10.2006 פרופ' רועי לנדסברג

פורסם ב"ידיעות אחרונות".

"רוב ניתוחי האף אצל רופאי אף אוזן גרון מיועדים לפתרון חסימה אפית של נשימה, הנובעת מחסימה מכנית של האף אם בשל סטיית מחיצת האף או בשל נפיחות הרירית בקונכיות האף ", מסביר ד"ר רועי לנדסברג, רופא בכיר במחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, המרכז הרפואי תל אביב. הרירית המצפה את קונכיות האף, שהן מבנים מארכים הבנויים כמדפי עצם, עשויה להתנפח כתוצאה מאלרגיה או שימוש מופרז בטיפות אף . "בניתוח מיישרים את המחיצה הסוטה ומקטינים חלקית את נפח הקונכיות", הוא מוסיף.

חולים רבים מאובחנים לא רק כחסומים אפית אלא גם כלוקים בסינוסיטיס. ד"ר לנדסברג , המרכז את השרות למחלות אף וסינוסים, מספר כי מספר הפונים למירפאה בשל סינוסיטיס אקוטית (חריפה) או כרונית  רב, ושמחלקת האשפוז מאוכלסת דרך קבע בחולים שנזקקים לטיפול באנטיביוטיקה דרך הוריד לשם הקלה על סבלם.

הסינוסים (מערות האף) הממוקמים במצח, מתחת ומאחורי העיניים, הם חללי אוויר בתוך הגולגולת, המחוברים אל האף ומקבלים דרכו את אספקת האוויר. הסינוסים מקטינים את משקל הגולגולת, משמשים תיבת תהודה לקול והרירית המצפה אותן מחממת, מלחלחת ומנקה את האויר שאנו שואפים, בדומה לתפקיד רירית האף.

"לעיתים", מסביר ד"ר לנדסברג, "כתוצאה מחסימה מכנית מבנית, הצטננות שמסתבכת בזיהום חיידקי, התקף אלרגיה או בשל רגישות לפטריות שנשאפות מהאוויר, יכולה להתפתח תגובה זיהומית שנקראת סינוסיטיס.
המחלה מתפתחת כאשר הרירית, שהיא הרקמה הדקה המצפה את פנים חללי הסינוסים, נעשית מודלקת ובצקתית (נפוחה). כיוון שפתחי הניקוז אל האף נחסמים, מתחילות להצטבר במקום הפרשות, שהופכות בהמשך למוגלה ומונעות תפקוד תקין של הסינוסים", מסביר ד"ר לנדסברג.

כשהסינוסים מזדהמים יסבול החולה מאחד או כמה סימפטומים: כאב פנים בעיקר בצידי האף ומרכז המצח, גודש אפי וקושי לנשום מהאף, הפרשות סמיכות שנבלעות או מופרשות מהאף וקושי או חוסר יכולת להריח.
"סינוסיטיס היא תופעה נורמלית כשסובלים ממנה פעם או פעמיים בשנה", מציין ד"ר לנדסברג. "סינוסיטיס שנמשכת שבוע עד שבועים בממוצע, מוגדרת כאקוטית (חריפה). כשהיא נמשכת יותר משלושה חודשים, או כשקיימים שלושה או יותר אירועים בשנה, מדובר בסינוסטיס כרונית או חוזרת".

סינוסיטיס יכולה לתקוף בכל הגילאים. בחלק מהמקרים הגורם המזהם הוא וירוס ובמקרים אלה המחלה תחלוף ללא צורך באנטיביוטיקה. סינוסיטיס שכיחה יותר בחורף ובעונות המעבר, שבהן התקפי האלרגיה שכיחים יותר.
בין הסינוסים למוח ולעיניים מפרידות רק דפנות עצם דקיקות. לכן, במקרים נדירים, עשויה סינוסיטיס להסתבך בזיהום עיני או מוחי אשר תתכנה להם השלכות חמורות אם לא יטופלו בדחיפות וביעילות.

 אבחון

האיבחון של סינוסיטיס כרונית מתבסס על אנמנזה אופיינית (תלונות החולה), בדיקה אנדוסקופית שנעשית על ידי רופא אוזן גרון באמצעות סיב אופטי שמוחדר  לאף ובהדמייה, "פציינטים רבים מגיעים אלינו כשהם מצויידים בצילום סינוסים רגיל, אולם ערכם של הצילומים הללו מוגבל ביותר לצורך אבחנה וטיפול", מציין ד"ר לנדסברג ומוסיף "ההדמייה המדויקת והמעשית יותר היא צילום סי.טי.

 טיפול

הטיפול המקובל בתסמינים מתונים של סינוסיטיס מתחיל במתן טיפות או תרסיסים לאף המכווצים את כלי הדם באף וכתוצאה מכך גורמים לצמצום הבצקת ופתיחת פתחי הניקוז והאוורור. כשעוצמת התסמינים עולה ישלבו הרופאים, בנוסף לתרסיסים גם אנטיביוטיקה הפועלת נגד החיידקים.
ד"ר לנדסברג מסביר כי כשהסינוסיטיס הופכת כרונית וקשה, הרופאים נעזרים לעיתים בכדורים מכילי קורטיזון (סטרואידים), היעילים לטווח הקצר בהפתחת הבצקת. "מחיר השימוש בסטרואידים לאורך זמן מתבטא בתופעות לוואי קשות ולכן יש להקפיד על נטילתם לתקופות קצרות וקצובות ותחת מעקב של רופא", אומר ד"ר לנדסברג. כשכל הפתרונות דלעיל אינם מקלים על הבעייה של חולה סינוסיטיס כרוני או חמור, ימליצו הרופאים על ניתוח סינוסים, או ניתוח סינוסים אנדוסקופי (ESS – Endoscopic Sinus Surgery)כפי שמקובל לכנותו.
"ניתוח כזה הוא ניתוח מורכב ודורש הכשרה ומיומנות. באופן נדיר הוא יכול להיות כרוך בסיבוכים בשל הקרבה למוח ולעיניים. מדובר בטיפול הכירורגי המקובל והמועדף לבעיה רפואית זו. הניתוח מבוצע דרך הנחיריים, ללא צורך בחתכים חיצוניים.

במהלך הניתוח מוחדר דרך אחד הנחיריים סיב אופטי קשיח המחובר למוניטור שמציג את השדה הניתוחי בהגדלה. במקביל מתבצעות דרך אותו נחיר פעולות כירורגיות כגון: שאיבה, חיתוך או הסרה של רקמה רכה או גרמית", אומר ד"ר לנדסברג ומוסיף "יתרונות השיטה הם דיוק רב, התערבות מינימלית, הימנעות מפגיעה באיברים בריאים שאינם מהווים חלק מהבעיה הרפואית, היעדר חתכים חיצוניים והחלמה מהירה יותר.
שיטה זו משמשת גם לפתרונות בעיות נוספות באזור, כמו סגירה של דלף נוזל מוח שידרתי ופתיחת דרכי הדמעות ובעקבות הניסיון המצטבר, כיום אנו מבצעים ניתוחים אנדוסקופים לכריתת גידולי אף וסינוסים שפירים ובתנאים מסויימים אף לכריתת גידולים ממאירים".

במסגרת שכלול הכלים הקיימים לביצוע הניתוחים האנדוסקופיים, הוכנסה לשימוש בשנים האחרונות  מערכת ניווט מונחית הדמיה, המהווה פריצת דרך בהגברת יעילות ובטיחות הניתוחים האנדוסקופיים.
מדובר במערכת יקרה מאוד, המיועדת בעיקר למקרים מורכבים ומסובכים. מערכת מונחית הדמיה מאפשרת למנתח, באמצעות קרני אינפרה אדום,  לצפות במיקומו המדוייק של קצה הכלי הניתוחי אותו הוא אוחז, על גבי תצוגה תלת-מימדית של סי.טי. או אמ.אר.איי, שבוצעו טרם הניתוח.

הצפייה בצילום שבמערכת הניווט קודם לניתוח מאפשרת למנתח לבדוק את איכות הסריקה ולבצע תכנון מדויק של הניתוח, כולל סימון בצבע של היעד, המורסה או הגידול, על מנת שבזמן הניתוח יקל עליו לאתר את מיקום כלי העבודה ביחס ליעד. המידע הממוחשב על המטופל מוזן ביום הניתוח למערכת מונחית ההדמיה הממוקמת בחדר הניתוח.

"מדובר במערכת ניווט שהיא אחת המתקדמות בעולם ובשנים האחרונות אנו מטפלים, בעזרתה, במקרים קשים. אין ספק שהשימוש בה הוא נדבך נוסף בשיפור השרות ללוקים במחלות אף וסינוסים", מסכם ד"ר לנדסברג.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים