• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

תשמרו על הקול

28.8.2016 פרופ' יונתן להב

פורסם במוסף "זמנים בריאים"- עיתון ידיעות אחרונות.

כ-150 אלף עובדי הוראה חוזרים בקרוב לכיתות הלימוד, והם עתידים לאמץ את מיתרי קולם לאורך שעות ארוכות מדי יום. מאמץ זה עלול לגרום לצרידות ולנזק קבוע בדמות יבלות, ציסטות, פוליפים וצלקות במיתרי הקול, מסביר ד"ר יונתן להב, מומחה לכירורגיה של מיתרי הקול, הפרעות נשימה ובליעה במרכז א.ר.ם ומנהל היחידה לטיפול במחלות הגרון ומיתרי הקול במרכז הרפואי קפלן ברחובות.

"הבעיה לא נובעת רק מכך שמורים מדברים יותר מידי", אומר ד"ר להב" אלא שהם עושים זאת בצורה לא נכונה, בכמות מוגזמת או בעוצמה מופרזת. מדובר במחלה שניתן וצריך לטפל בה במהירות כדי למנוע נזק גדול בעתיד.
צרידות, כחכוח תמידי, כאבים בגרון, אי-נוחות בזמן דיבור או בליעה, הרגשה של "גוש" בגרון וכך התעייפות בזמן דיבור ממושך- מעידים על בעיה במיתרי הקול והם סימני אזהרה המצריכים בדיקה אצל מומחה למיתרי הקול".

איך נמנעים מזה? הנה עצותיו:

* מחוץ לשעות העבודה דברו חלש: כשאפשר, צריך לתת למיתרי הקול לנוח, פשוט לשתוק. ואם כבר מדברים, יש לדבר מעט, רגוע ובשקט ולא בצורה מאומצת וקולנית.

*  צמצמו את השימוש בסלולרי ובדיבורית: אביזרים אלה גורמים לכם להרים את הקול עוד יותר. אל תצעקו לתוך הטלפון, אל תתאמצו, דברו בקול מתון וצמצמו רחשים חיצוניים המפריעים לכם במהלך השיחה.

* הימנעו מעישון ומשתיית אלכוהול מוגזמת: עישון גורם לנזקים קשים וקבועים במיתרים, החל מבצקת המנמיכה את הקול ועד לשינויים שעלולים להתפתח לסרטן. הדבר נכון גם לגבי צריכת אלכוהול בכמות מופרזת.

* כדאי להרבות בשתיית מים: מים תורמים ללחלוחית הטבעית ומסייעים בהרגעת הגרון המתאמץ. השתדלו להניח לידכם כוס או להסתובב עם בקבוק מים כדי שתוכלו ללוות את הדיבור בלגימות שיקלו עליכם.

* ותרו על צריכת מאכלים שמגבירים את רמת החומציות: מאכלים חמוצים, מתובלים, חריפים ומלוחים במיוחד המביאים לגירוי ריריות הגרון. הפרזה בצריכתם גורמת לאי-נוחות, תחושת גוש בגרון, ליחה ואף כאב כתוצאה מהגירוי המקומי. כחכוח מרובה לרוב אינו תורם לניקוי הגרון, אלא להפך, מגביר את תחושת הגירוי. נסו להימנע מכך.

* ריפוי בדיבור: מומלץ לכל אדם העוסק בתחום הכרוך בשימוש ניכר בקול לעבור לפחות פעם אחת ריפוי בדיבור אצל קלינאי/ת תקשורת. טיפול זה מגביר מודעות ואחריות אצל המטופל ומקנה הרגלי שימוש נכונים במיתרים, במטרה להפיק קול חזק ואיכותי מחד, ולמנוע נזק ושחיקה מאידך.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

בכתבה: