• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

דלקות אוזניים אצל ילדים

מהי דלקת אוזן חריפה?

דלקת אוזן חריפה הינה מצב בו מצטברת מוגלה בחלל האוזן התיכונה(האוזן התיכונה הופכת למורסה). אירוע בודד של דלקת אוזן חריפה עובר על כל ילד לפחות פעם אחת במהלך ילדותו. כיון שחלל האוזן התיכונה גובל בחלל התוך גולגלתי (בו נמצא המוח) חשוב להתייחס למחלה באופן רציני שכן היא עלולה להביא לסיבוכים מסכני חיים בנוסף לסבל שחווה החולה (כאבים, חום) עקב המחלה עצמה. לכן יש לבחור בטיפול בהתאם לנתוני החולה: גילו, חומרת ההסתמנות החולנית (חום, כאבים, מצב כללי), ומחלות רקע. העלולות להעמידו בסיכון יתר לפתח את סיבוכי המחלה.

מהן הסיבות למחלה?

התפתחות דלקת אוזן חריפה אופיינית לגיל הילדות (אם כי עלולה לקרות גם במבוגרים) עקב חוסר בשלות של המערכת החיסונית ושל האנטומיה של  האוזן וצינור הניקוז שלה (חצוצרת האוזן) תינוקות וילדים מסוימים נוטים יותר מאחרים לפתח דלקות אוזן חריפות עקב מצב קיצוני של חוסר בשלות של המערכות הנ"ל.

הגורם הישיר למחלה הינו זיהומי-חיידקי. ככל הנראה בשלבים ראשונים של המחלה קיימת גם מעורבות ויראלית אשר הופכת את הרירית של האוזן התיכונה (הציפוי הפנימי של קירות חלל האוזן התיכונה) לרגישה לפגיעה של חיידקים.

כיצד מאובחנת המחלה?

ניתן לאבחן את המחלה בקלות על ידי ראיית עור התוף. את עור התוף ניתן לראות בעזרת מכשיר הנקרא אוטוסקופ הנמצא בשימוש אצל רופאי ילדים ורופאי א.א.ג. כאשר יש באוזן שעווה אשר חוסמת את תעלה האוזן החיצונית ולא מאפשרת לראות את עור התוף חייבים לנקות את השעווה, ללא ניקוי השעווה לא ניתן לראות את עור התוף. כדי למנוע פגיעה מיותרת באוזן בעת הניקוי, הכרחי לבצע את הניקוי בתנאים מיטביים, תחת מיקרוסקופ. בדיקה וטיפול באוזניים בעזרת מיקרוסקופ מבוצעת על ידי רופאי א.א.ג.

כיצד מטפלים במחלה?

הטיפול במחלה  הינו על ידי אנטיביוטיקה. כאשר הסתמנות המחלה הינה קלה (כלומר ללא חום או עם חום נמוך, כאבים לא מאוד חמורים והערכת סיכון נמוך להתפתחות סיבוכים מסוכנים) ניתן לטפל במחלה בעזרת תרופות להורדת חום ותרופות נוגדות כאבים. אך התינוק או הילד צריך להבדק שוב על ידי הרופא לאחר 24-72 שעות לצורך הערכה מחודשת. במיקרים בהם קיים סיכון מוגבר להתפתחות סיבוכים מסוכנים (תינוק צעיר מגיל שנה, הסתמנות מחלה חמורה, ליקוי במנגנון החיסון) יש לתת טיפול אנטיביוטי ללא היסוס.

הצעה מעשית חשובה

בכל חשד לדלקת אוזניים יש לפנות לרופא לצורך אבחון מדויק שכן מדובר במחלה שמצד אחד חולפת מאליה ברוב המקרים אך מצד שני עלולה להביא לסיבוכים מסוכנים.


מתוך מגזין א.ר.ם