• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

מדאיג: עלייה בשיעור החולים בסרטן מיתרי הקול בגילאים צעירים

5.2.2023 ד"ר חגית שופל-חבקוק

 פורסם באתר רשת 14, בתאריך ה-03.02.2023

צרידות או שינוי בקול, כאב או אי-נוחות בגרון, קושי בבליעה, כאב באוזן, גוש צווארי. כל אחד מהתסמינים הללו יכול להעיד על סרטן במיתרי הקול. לכן, במידה וחשים בכל אחד מהתסמינים הללו – חובה לגשת לבדיקה של רופא א.א.ג המומחה במיתרי הקול, כולל בדיקה בסיב אופטי להדגמת הגרון ומיתרי הקול.

הגרון ומיתרי הקול נמצאים בקדמת הצוואר ומשמשים כשער לקנה הנשימה. תפקידם של מיתר הקול להישאר פתוחים בזמן נשימה ולהיסגר בזמן בליעה בכדי להגן מפני כניסת מזון לקנה הנשימה ולריאות. למיתרי הקול גם חלק חשוב בפינוי גופים זרים מדרכי הנשימה באמצעות שיעול. כמו כן, מיתרי הקול אחראים על הפקת קול, דיבור ושירה. מיתרי קול תקינים הינם חלקים ורכים וצבעם וורדרד בהיר.

סרטן הגרון ומיתרי הקול נובע משכבת התאים השטחית ביותר – שכבת האפיתל, המצפה את כל בית הבליעה והגרון. סוג הסרטן השכיח ביותר בגרון ומיתרי הקול הינו קרצינומה של תאי קשקש. כאשר גידולים אלו מאובחנים ומטופלים בשלב מוקדם, התמותה מהמחלה נדירה ושיעורי הריפוי גבוהים מאוד ויכולים להגיע עד לכ: 90-95%, תוך שימור תפקודי הגרון ומיתרי הקול (נשימה, בליעה וקול). עם זאת, כאשר גידולים אלו מאובחנים בשלבים מתקדמים, המחלה אגרסיבית יותר באופן משמעותי, נדרשים טיפולים שעלולים לפגוע בתפקודי הגרון ומיתרי הקול ושיעורי ההחלמה צונחים לכ-30%.

 

גורמי סיכון ומניעה

סרטן מיתרי הקול והגרון פוגע בגברים ונשים, וקבוצת הגיל העיקרית של החולים הינה בני 55 שנים ומעלה. הגורמים להתפתחות המחלה הינם מרובים, אך ללא ספק שני הגורמים השכיחים ביותר הינם: עישון (על כל סוגיו) ושתיית משקאות אלכוהוליים, בכמות מופרזת. עשן הסיגריות מכיל חומרים מסרטנים רבים והעישון מגביר הסיכוי לסרטן הגרון ובית הבליעה בממוצע פי 6-15, מאדם שאינו מעשן.

החשיפה לעשן הסיגריות חושפת את כל האפיתל המצפה את בית הבליעה והגרון לחומרים המסרטנים (קרצינוגניים). צריכת אלכוהול קבועה, מהווה גם היא גורם מסרטן משמעותי והסיכון גובר עוד יותר בשילוב עם עישון, מכיוון שהשפעתם של שני חומרים אלו אינה אדיטיבית אלא סינרגיסטית, כלומר, הסיכוי לחלות בסרטן עולה משמעותית כאשר משלבים בין השניים, לעומת צריכתם בנפרד. מניעה ראשונית של גורמי הסיכון הינה היעילה ביותר במניעת תחלואה. חשוב לציין שבשנים האחרונות, אנו עדים לעליה בשיעור החולים בסרטן מיתרי הקול בגילאים צעירים יותר ובקרב כאלו שאינם מעשנים.

 

התסמינים הנפוצים

סימנים ראשונים להופעת המחלה יכולים להיות כל אחד מהבאים: צרידות או שינוי בקול, כאב או אי-נוחות בגרון, קושי בבליעה, כאב באוזן, גוש צווארי. כל אחד מהתסמינים הללו מחייב בדיקה של רופא א.א.ג, כולל בדיקה בסיב אופטי להדגמת הגרון ומיתרי הקול.

סרטן על גבי מיתרי הקול יגרום לצרידות בשלב מוקדם ולכן עם תשומת לב ראויה לשינויים בקול, ניתן לאבחן גידול על מיתרי הקול כבר בשלבים המוקדמים של המחלה. אבחון סרטן באזור בית הבליעה יהיה לרוב בשלבים מתקדמים יותר של המחלה, מאחר והסימנים הקליניים הראשונים פחות בולטים.

חשיבות גמילה והפסקת עישון לאחר שאובחן סרטן הגרון ומיתרי הקול האפיתל שנחשף לרכיבים המסרטנים בעשן סיגריות ובאלכוהול גורם ל”סירטון שדה”. כלומר, אזורים שונים בבית הבליעה והגרון שהיו חשופים לעשן ואלכוהול, כל אחד מהם יכול, באופן עצמאי, לפתח סרטן בנפרד. לכן, הסיכוי למי שכבר אובחן עם סרטן הגרון או בית הבליעה לפתח סרטן נוסף הקשור לעישון או שתיית אלכוהול, הינו מוגבר יותר באופן משמעותי (כ-20%) ולכן, הפסקת עישון הינה קריטית במניעת התפתחות סרטן נוסף עתידי. עם זאת, יעילות הטיפול, המעקב אחר הגידול, וכן הפחתת סיבוכי הטיפול טובים יותר משמעותית, בקרב אלו שהפסיקו לעשן.

 

טיפול בגידול במיתרי הקול בשלב מוקדם:

הטיפול ותוצאות הטיפול בסרטן הגרון משתנים לפי השלב בו אובחן הגידול. קיימות שתי גישות טיפוליות עיקריות לסרטן מיתרי הקול שאובחן בשלבים מוקדמים, כאשר לרוב מספיקה גישה טיפולית אחת בלבד:

1. ניתוח אנדוסקופי בלייזר להסרת הגידול (קורדקטומיה): לרוב מדובר בניתוח בודד, אשר נעשה בגישה אנדוסקפית דרך הפה וללא חתך עורי חיצוני. בניתוח מתבצעת הסרה מלאה של הגידול בלייזר, כאשר נרחבות הכריתה נקבעת בעיקרה על ידי נרחבות הגידול ועומק החדירה שלו. שימור מבנה ושכבות מיתרי הקול חשובים מאוד על מנת לשמור על תפקוד קולי מיטבי.

2. טיפול בקרינה (רדיותרפיה): הטיפול נעשה במסגרת מכון קרינה אונקולוגי ונמשך כ7 שבועות. הטיפול הקרינתי ממוקד לאזור הגרון ומיתרי הקול.

 

טיפול בגידול גרון ומיתרי הקול בשלב מתקדם:

בגידול בשלב מתקדם, נדרש טיפול אינטנסיבי יותר. לרוב, אנו ממליצים על טיפול משולב של קרינה יחד עם כימותרפיה, כחלק מניסיון לשימור הגרון ותפקודו. במידה וגישה טיפולית זו אינה מספקת, או במקרים בהם הגידול מתקדם מאוד, ההמלצה הינה ניתוח לכריתת גרון שלמה.

ניתוח זה מתבצע דרך חתך צווארי והוא כולל כריתה של הגרון בשלמותו, כולל מיתרי הקול. בזכות הכריתה השלמה התוצאה האונקולוגית הינה טובה מאוד, עם זאת ישנה השפעה על איכות החיים בעיקר עקב הפתח (סטומה) בצוואר, שהינו למעשה פתח קנה הנשימה אל עור הצוואר.

כריתת הגרון יחד עם מיתרי הקול, מונעת מהחולה דיבור רגיל, אולם ישנם דרכים שונות לשיקום יכולת הדיבור בהיעדר מיתרי קול, הנפוצה ביותר הינה החדרת תותב דיבור (בעת הניתוח) בין הקנה לוושט. יש לציין שהתוצאות לאחר הכריתה טובות, ומרבית החולים חוזרים לנהל חיים תקינים לאחר ההחלמה מהניתוח.

לסיכום, חשוב לזכור, כי גילוי מוקדם של מחלת הסרטן והנגשת טיפול מהיר יכולים לשפר משמעותית את הצלחת הטיפול ולהביא לסיכויי החלמה גבוהים. אם וכאשר מרגישים באלו מן התסמינים שהוזכרו בכתבה, מומלץ לגשת בדחיפות לבדיקת מומחה אף אוזן גרון, להתייעצות ואבחון.

ד"ר חגית שופל-חבקוק היא מומחית למחלות הגרון ומיתרי הקול, הפרעות נשימה ובליעה בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון, אסותא רמת החייל ובמרכז הרפואי רבין, ביה"ח בילינסון.

 

תמונות של מיתרי קול 'לפני ואחרי' ניתוח קורדקטומיה, להסרת גידול סרטני ממיתר הקול:

מיתרי קול לפני ניתוח קורדקטומיה, להסרת גידול סרטני:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מיתרי קול אחרי ניתוח קורדקטומיה, להסרת גידול סרטני:

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים