• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

שימו לב לחלל הפה שלכם: אלו המחלות שמופיעות לראשונה דווקא שם

11.9.2022 ד"ר יואב לייסר

פורסם באתר Ynet, מדור בריאות, בתאריך 16.08.2022

רואים פתאום פצעים בצדי הפה? או שהלשון נראית שטוחה? או שיש תחושה של יובש? ייתכן שאתם סובלים ממחלה שאינה קשורה לפה, אבל התסמינים הראשונים שלה מתבטאים בו. אלו המחלות העיקריות, התסמינים ודרכי האבחון

ד"ר יואב לייסר, מומחה ביחידה לכירורגיית פה, לסתות ובלוטות הרוק בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפאות א.א.ג

 

הפה שלכם הרבה יותר חשוב ממה שנהוג לחשוב: חלל הפה מהווה במקרים רבים את השער ואת הסמן הראשוני לעדות שמשהו שאינו כשורה מתרחש בגופנו. היכולת לקרוא את הסימנים הללו הכרחית לשמירה על בריאותינו.

מחלות רבות באות לידי ביטוי ברקמת חלל הפה, ואיתור מוקדם יאפשר אבחנה, לפעמים ראשונה, וכן טיפול למיגור המחלה. קיים מגוון רחב של תופעות הקיימות בחלל הפה. בכתבה זו נתייחס לעיקריות, שכדאי להיות מודעים להן.

אנמיה נרכשת

אנמיה היא תופעה של חוסר בדם או בחלק מהוויטמינים או מהמינרלים שחשובים לייצור הדם. ישנה נפיצות גבוהה למחלה המתפתחת בעקבות חסר תזונתי או בעיה בספיגת ויטמינים או מינרליים חיוניים. החסרים יכולים לכלול ברזל, חומצה פולית או ויטמין B12.

האנמיה בחלל הפה (בעיקר על גבי הלשון) מתבטאת כך: חיוורון וניוון (אטרופיה) של הריריות, הופעת פצעים בצדי הפה (אנגולר כיליטיס) ואטרופיה של הלשון (אטרופיק גלוסיטיס) – אובדן בלוטות הטעם (הלשון נראית שטוחה) ותחושת כאב או שריפה.

אפטות

מדובר בפצעים לבנים אליפטיים שמופיעים ומלווים בכאב במגע או בזמן אכילה ובליעה. התופעה חוזרת על עצמה, ובמרבית המקרים נעלמת בתוך כעשרה ימים ללא טיפול. האפטות יופיעו גם בתגובה לסטרס גופני או נפשי ולירידה חיסונית זמנית. כל פצע לבן או אדום בחלל הפה, שלא מחלים בתוך 14 ימים מעצמו, מחייב בדיקה של מומחה פה ולסת.

תרופות שמשפיעות על חלל הפה

תרופות מסוימות עלולות להוביל לגדילת יתר של החניכיים, לפעמים עד כדי היעלמות השיניים. בעיה זו לא תעבור עד שלא מחליפים או מפסיקים את התרופה. תרופות הידועות בכך: Calcium channel blockers (תרופות ללחץ דם), Phenytoin (תרופות אנטי אפילפטיות – נוגדי פרכוסים) וציקלוספורין (תרופה מדכאת חיסון).

בכל המקרים בהם מופיעה גדילת היתר, הטיפול יכלול הפסקה מידית של נטילת התרופה והחלפתה בתרופה אחרת. במידה שהתופעה לא נעלמת מעצמה, ניתן לשקול הסרה כירורגית של עודף החניכיים שנוצר.

חסרים תזונתיים

כל חסר תזונתי יתבטא בריריות במוקדם או במאוחר. דוגמה למחלה שנעלמה מהעולם המערבי, אבל עדיין יכולה לפקוד ילדים בעיקר עד גיל שנה – חוסר בוויטמין C. זה פוגע בייצור הקולגן, והביטוי בחלל הפה יוביל לדימומים בחניכיים, לניידות שיניים ואף לאובדן שיניים מוקדם. במרבית המקרים, שמירה על תזונה מאוזנת שכוללת ויטמין C תמנע את הבעיה ותשפר את המצב ביעילות רבה.

זיהומים ומחלות גופניות שמתגלים בחלל הפה

דוגמה מובהקת: איידס (HIV). במקרים מסוימים, נשא של המחלה לא מודע למצבו, והביטוי הראשוני של המחלה יכול להופיע בחלל הפה במספר דרכים, בהן פטרייה, אפטות חוזרות ונמק חוזר בחניכיים. מטופל המגיע עם אחת התופעות הללו, יופנה לבדיקת נשאות ל-HIV.

מחלות אוטואימוניות

יש מספר מחלות שמתבטאות בפה. אלו הנפוצות שבהן:

  • סיוגרן: מחלה בה הגוף תוקף את בלוטות הדמעות והרוק. המטופלים סובלים מיובש בפה ובעיניים, כך שהאבחנה נעשית בשיתוף עם רופא עיניים וכירורג פה ולסת. במסגרת המחלה יש עלייה בסיכון להתפתחות לימפומה ולכן יש צורך במעקב אחר המאובחנים.
  • ליכן פלנוס: נגעים לבנים בריריות, שאינם מתגרדים ואינם קשורים לפטרת. המחלה מלווה ברגישות הריריות לטעמים חריף וחמוץ. האבחנה נעשית על ידי ביופסיה של האזור הלבן. אצל החולים קיים סיכון מוגבר להתפתחות סרטן חלל הפה ולכן חשוב להישאר במעקב אחר המחלה אחת למספר חודשים.
  • פמפיגוס וולגאריס: הופעת שלפוחיות בעור ובריריות. כחלק מהמחלה, יש נוגדנים הפועלים נגד האפידרמיס (שכבה של העור והריריות), כך שהמטופלים סובלים מהתקלפות של הריריות בחלל הפה. לפניה יש הופעה של שלפוחיות נוזליות. במקרים אלו יש צורך בביופסיה מיוחדת לאבחון (DIF).

מחלות גנטיות

על אף שמדובר במקרים נדירים, חשוב לציין גם אותן, מכיוון שיש מחלות גנטיות שביטוין הראשון הוא בחלל הפה.

  • אנמיה חרמשית: פגיעה בייצור ההמוגלובין, נשא החמצן. כדוריות הדם מקבלות צורה של חרמש. ההתבטאות בחלל הפה: תת התפתחות של השיניים ובקיעתן באיחור, הופעת נגעים עששתיים רבים והיפוקסיה – חוסר חמצן במקרי קיצון ושפתיים סגולות. חולים אלו צריכים להיזהר בטיפולים בהרדמה כללית.
  • ביטא תלסמיה: פגיעה בייצור שרשראות ההמוגלובין והמוליזה (הרס הכדוריות). הגוף מייצר עודף כדוריות לצורך פיצוי. ביטוי אופייני למחלה: מבנה לסת מוגדל. הלסת גדלה, וגדל גם המרחק בין שתי הלסתות (Overjet). בנוסף, קיימת הופעה של Atrophic Candidiasis.
  • סרטן ראשוני של הדם לוקמיה (ALL): מחלה הנפוצה בקרב ילדים, בעיקר עד גיל ארבע-חמש. תופעות בחלל הפה שעשויות להעיד על המחלה: דימום דמוי דלקת חניכיים ונפיחות רבה של החניכיים (נקרא גם "היפרטרופיה גינגיבלית", לפעמים נוצר מהסננה של תאי סרטן) והופעת זיהומים אופורטוניסטים – Pseudomembranous Candidiasis.

 

מרבית המחלות הגנטיות אינן ניתנות לריפוי כיום, אולם ההבנה שבחלק מהמקרים התופעות הראשוניות והנגישות ביותר מופיעות בחלל הפה וניתנות לצפייה ישירה, מאפשרת בחלק מהמקרים אבחון מוקדם, טיפול ממוקד והצלה של המטופל.

לסיכום: חלל הפה מהווה שער חשוב לאבחון מחלות רבות. הוא נגיש למטופל ולמטפל כאחד, וזיהוי התופעה המוזרה או הנגע החשוד יכול במקרים מסוימים להציל חיים ולרפא מחולי שאינו בהכרח משפיע ישירות על חלל הפה אלא רק מבוטא בו לראשונה.

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים