• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

עיוות גנטי בלסתות

רקע 

ישנם מצבים מולדים במטופלים שמובילים לקושי תפקודי בעקבות מיקום לקוי של הלסתות בכלל וביחס אחת לשניה בפרט, לדוגמא לסת תחתונה קדמית ללסת העליונה (נקרא גם קלאס 3), לסת תחתונה אחורית לעליונה (נקרא גם קלאס 2), גדילת יתר של הלסת העליונה (VME) גדילת יתר של אחד או שני פרקי הלסתות (קונדילאר היפרפלזיה), וגדילת יתר של הסנטר או מקטע שיניים בודד.

סיבות לבעיה

במרבית המקרים הסיבות הן גנטיות, וחלק קטן נובע בהפרעה תפקודית כגון חולשת שרירים או הפרעות גנטיות כדוגמת פייר רובן שבהן למטופלים יש תת גדילה של הלסת התחתונה והלסת אחורית באופן קיצוני ביחס ללסת העליונה דבר שמוביל לקשיי נשימה ותפקוד משמעותיים וטיפול במקרים אילו מציל חיים.

אבחון הבעיה

אבחון מחלות של הלסתות לקראת ניתוח מבוצע על ידי מומחה לכירורגיה פה ולסתות, יש להגיע עם הדמיות מתאימות שכוללות צילום פנורמי וצילום צפלומטרי צדדי, במרבית המקרים הטיפול הוא משולב מספר רופאים כגון אורטודנט שמבצע את ההכנה לשיניים ופלסטיקאי במקרים בהם יש שסעים כגון שפה או חיך שסוע שמצריך סגירה ראשונית בגיל צעיר. ההכנה האורטוגנטית כוללת סדרת חישובים ומדידות של אורכי הלסתות ביחס לגודל הממוצע באוכלוסיה, כולל הערכה של אורך השפה, מפתח האף, אורך הלסתות ומיקומן, עודף או חוסזר של רקמה רכה, ואף מאפשר חיזוי וניבוי של מידת הקידום או ההזזה לאחור של הלסתות וניבוי של התנהגות הרקמה הרכה והעצם לאחר התזוזה המבוקשת.

טיפול בבעיה

הטיפול לרוב כולל הכנה אורטודונטית שמלווה בניתוח אורטוגנטי שמבוצע על ידי כירורג פה ולסת מומחה.


מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

רופאים מטפלים