• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

בדיקת ABR במבוגרים וילדים

בדיקת ABR (Auditory Brainstem Response) במבוגרים וילדים

הבדיקה נעשית בשינה טבעית, ללא סדציה.

בדיקה זו היא לרישום פוטנציאלים מעוררים מעצב השמע וגזע המח.
ABR היא בדיקה להערכת התפקוד העצבי של מערכת השמיעה, מהאוזן הפנימית ועד גזע המוח. בדיקה זו מאפשרת הערכה של ספי השמיעה (רגישות שמיעתית) בתדרים שונים והערכת אופי הליקוי השמיעתי וחומרתו באופן אובייקטיבי וללא צורך בשיתוף פעולה מצד הנבדק או הילד.

לרוב, אנו מבצעים את הבדיקה לילדים קטנים אשר מתקשים לשתף פעולה ויש חשש שהם סובלים מירידת שמיעה. במידה ומדובר באדם בוגר, יתכן שהרופא המטפל יבקש לבצע את הבדיקה בכדי לשלול בעיה נוירולוגית.

 

כיצד בדיקת ה-ABR מתבצעת?

במהלך הבדיקה, מוצמדות אלקטרודות בעזרת מדבקות. על מנת שהאלקטרודות ייצמדו היטב לעור ושקריאת התגובות המתקבלות דרך האלקטרודות תהיה ברורה, האודיולוגים הבודקים מנקים היטב את העור עם חומר ניקוי מיוחד.
אוזניות מונחות בכניסה לתעלת האוזן החיצונית ומהן מועבר גירוי צלילי (אקוסטי) בעוצמות שונות. בתגובה לגירוי צלילי זה, נרשמות תגובות חשמליות בעזרת האלקטרודות לאורך מסלול השמיעה – מעצב השמיעה ועד לגזע המוח.

הבדיקה צריכה להתבצע כאשר הנבדק במצב מאד רגוע או במהלך שינה.
בתינוקות, הבדיקה מבוצעת בשינה מלאה. עד גיל 5 חודשים, ניתן לרוב לבצע את הבדיקה ללא טשטוש. מעל גיל זה, הבדיקה מתבצעת תחת טשטוש ובמקרים מסוימים, הבדיקה תבוצע תחת הרדמה.

במצבים בהם הילד הנבדק הוא מעל גיל 5 שנים לפחות ומשתף פעולה היטב, ניתן לבדוק את הילד כשהוא שוכב במצב רגוע ושקט לאורך זמן ועוצם את עיניו.

הבדיקה אינה כואבת והיא מבוצעת ומפוענחת על ידי צוות מומחים מקצועי ומוסמך.

 

הכנה לבדיקת ABR בשינה טבעית ללא טשטוש (עד גיל 5 חודשים)

מה צריך להכין:

למבוגרים וילדים מעל גיל 5: אין צורך בהכנה מוקדמת מלבד הדרישה שלא להשתמש באיפור, קרם (לכל סוגיו) או כל דבר אשר יכול להפריע להצמדת האלקטרודות לעור.

ילדים מתחת לגיל 5: יש להגיע עם התינוק / הילד כשהוא במצב עייפות מתקדמת, אך עדיין ער עד לתחילת הבדיקה, וזאת על מנת שירדם וישן במהלך הבדיקה, ללא התעוררות.

חשוב מאוד לדאוג ולוודא שבדרך לבדיקה במרפאה, התינוק לא יירדם באוטו ו/או בעגלה. הירדמות טרם תחילת הבדיקה יכולה למנוע את ביצוע הבדיקה, או יכולה להביא לקבלת תוצאות חלקיות בלבד. תוצאות חלקיות עלולות להתקבל גם במקרה שהתינוק התעורר במהלך הבדיקה, לכן חשוב מאוד להקפיד על ההנחיות הנ"ל.

עבור הבדיקה, אין צורך בצום, אך מומלץ מאד לחכות עם האכלת הילד לקראת זמן הבדיקה וזאת, על מנת לסייע לו להירדם וידוע שהאכלה לפני השינה מסייעת ותורמת לשינה טובה יותר.

לרוב, האודיולוג יחבר את אלקטרודות הבדיקה לתינוק כשעודנו ער, בכדי לא להפריע לו כשיישן. לכן, עם קבלתכם במכון השמיעה, יש להמשיך ולשמור על התינוק ער עד שקלינאי התקשורת יבקש מכם להרדימו.

 

מה להביא עמכם לבדיקה?

עגלה ושמיכה (סל שכיבה)

כל אמצעי הרדמה שמתאים לתינוק שלכם (חיתול טטרה/ מנשא/ מוצץ)

סבלנות

 

 

 


מתוך מגזין א.ר.ם