• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

ליקוי שמיעה במבוגרים וילדים, מעל גיל 5

מכון השמיעה מאובזר בציוד אבחון מתקדם (אודיומטר קליני) ובחדר בדיקות שמיעה המותאם לצרכים מיוחדים ולבדיקות ילדים (מעל גיל 5). צוות המכון הוכשר לביצוע בדיקות שמיעה מכל הסוגים וכן ביצוע בדיקות שמיעה למטופלים על הרצף האוטיסטי (ASD) ולאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים.

הטיפול בירידת שמיעה גם כשהיא מזערית, הינו חשוב ביותר והזנחה בטיפול יכולה לגרום לבעיות רבות, לדוגמא בקרב ילדים, בעיות קשב וריכוז ומכאן בעיות במסגרות הלימודיות ובקרב מבוגרים, בעיות כגון הפרעה בתקשורת בין-אישית והבנת הנשמע בסביבת שמיעה מאתגרת ובנוסף לאלו, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ודמנציה, בשלב מתקדם של החיים.

הבדיקה מבוצעת על ידי אודיולוג/ית אחד/ת בתוך חדר אקוסטי ומשך הבדיקה הינו חצי שעה, בממוצע.

 

כיצד מבוצע האבחון האודיולוגי:

הבדיקה נעשית בעזרת אוזניות המונחות על אוזני הנבדק. הבדיקה תבוצע בכל אוזן בנפרד ולעיתים, נשתמש גם באוזניות מיוחדות המוצמדות לעצם מאחורי האוזן (בכדי לבדוק את הולכת העצם, השמיעה הבסיסית העצבית). הגירוי ניתן ישירות לעצב השמיעה דרך עצמות הגולגולת). לנבדק מושמעות סדרה של מילים (בדיקת סף דיבור – SRT) וסדרת צלילים (PT). כך בודקים את סף השמיעה ואת יכולת הבנת דיבור. באמצעות הבדיקה ניתן לגלות אם קיימת ירידה בשמיעה, מהי חומרתה ולאבחן את סוג הליקוי – האם היא הולכתית או עצבית.

כדי לאבחן ירידת שמיעה, ניתן להיעזר בנוסף על בדיקת השמיעה הרגילה, גם בבדיקת טימפנומטריה. באמצעות בדיקה זו, בודקים מהו כושר התנודתיות של עור התוף כשמופעלים עליו לחצי אוויר בעוצמות שונות. מכאן, שהבדיקה הזאת מסייעת לאבחן ירידה בשמיעה שמקורה בבעיה במסלול של הולכת האוויר באוזן התיכונה.

התוצאות של בדיקת השמיעה מוצגות על גרף (אודיוגרמה) המראה את טווח השמיעה לאורך תדרי הקול בכל אוזן ובכל אחד מהמסלולים (הולכת אוויר והולכת עצם).

 

 

 

ניתן לקרוא עוד על השפעות אי אבחון וטיפול בשמיעה:

ד"ר יעל גרטי גרוס: על הקשר בין דמנציה לירידה בשמיעה, בגיל השלישי


מתוך מגזין א.ר.ם