• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

ירידת שמיעה פתאומית

אובדן שמיעה פתאומי מוגדר כתחושה של ליקוי שמיעה חד או דו צדדי, אשר מתחיל באורח מהיר ותוך 72 שעות.
חלק מהגורמים לתופעה זו, הינם ליקויים עקב תחלואת האוזן התיכונה, כמו דלקת.

 

למעשה, כאשר בודקים ומאבחנים אובדן שמיעה פתאומי (Sudden Hearing Loss – SHL) ההכוונה היא לליקוי שמיעה תחושתי עצבי פתאומי (Sudden Sensorineural Hearing Loss – SSNHL). ליקוי זה נובע מפגיעה בשבלול, בעצב השמע או בגזע המוח. שכיחות ליקוי שמיעה תחושתי עצבי פתאומי באוכלוסיית המבוגרים (מעל גיל 18 שנים) היא 5–20 איש ל-100,000. רוב ליקויי השמיעה הפתאומית הם חד-צדדיים. ליקוי שמיעה פתאומית דו-צדדי הוא נדיר ומעלה חשד למחלות אחרות.

 

התסמינים לירידת שמיעה פתאומית:

התסמין המוביל המרכזי, לירידת שמיעה פתאומית, הוא תחושת מלאות או אטימה באוזן. זוהי תלונה שכיחה אשר לעיתים קרובות אינה מאובחנת ומטופלת בזמן.
כל תלונה כזו צריכה להיבדק ולהיות מאובחנת בהקדם, כדי לא להחמיץ פגיעה משמעותית באוזן או אירוע גורם חשוב (כגון אירוע מוחי).
תלונה מובילה נוספת שמופיעה כמעט בכל המקרים היא תלונת הטנטון, כלומר, רעש סובייקטיבי באוזן הפגועה, שיכול להיות חזק וטורדני ואף לגרום לתגובת פחד ודיכאון אצל הנפגע.
אובדן השמיעה יכול להיות מלווה בפגיעה גם במערכת שיווי המשקל הסמוכה (Vestibular System ,בכ 30-40% מהמקרים) ולגרום לתופעת סחרחורת וחוסר יציבות. תלונה זו יכולה להיות הדומיננטית בין השלוש ולהתלוות בתופעות גופניות קשות, בעיקר בחילות והקאות. הופעת סחרחורת מבשרת על פרוגנוזה ירודה יותר.

 


מתוך מגזין א.ר.ם