• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

מלנומה ובלוטת הזקיף

רקע ואבחנה

גידולי העור הינם גידולים שכיחים באזורינו שטוף השמש. השכיחים שבין גידולי העור הם:
1. קרצינומה של תאי הבסיס – הגידול הסרטני השכיח ביותר
2. קרצינומה של תאי הקשקש – הגידול הסרטני השני בשכיחותו
3. מלנומה – הממאיר והאלים ביותר.

גידול סרטני מסוג מלנומה מופיע על העור אך עלול להופיע באיברים נוספים כמו: גלגל העין, רירית הפה, עור השוקיים (בעיקר אצל נשים) ובעור הגב (בעיקר אצל גברים). לעתים, הגידול מתפשט לאיברים אחרים בגוף באמצעות צינורות הלימפה או זרם הדם. חלק לא מבוטל מהגידולים הממאירים של העור מופיעים באזורי הפנים, קרקפת, והצוואר – אזורים החשופים לשמש.

 

סוגי הטיפול

בניגוד לשני סוגי הגידולים הראשונים, שניתוח כריתת הגידול מהווה את העיקר בתהליך הריפוי וההחלמה עבור רוב החולים, בתהליך כריתת גידול מסוג מלנומה הריפוי תלוי בעובי הגידול.

  • גידולי מלנומה קטנים בעובי של פחות מ – 1 מ"מ דורשים לרוב כריתה מקומית. באזור הפנים, הניתוח המועדף לגידולים ראשוניים וקטנים מתבצע בשיטת Mohs, על מנת להסיר את כל הגידול עם שוליים בריאים וללא צורך בכריתה רחבה.
  • גידולי מלנומה בעובי של מעל ל- 4 מ"מ, דורשים כריתה רחבה עם שוליים רחבים של בין 1-2 ס״מ, בהתאם לעומק החדירה.
    כמו כן, גידולי מלנומה ידועים ביכולתם לשלוח גרורות לבלוטות הלימפה הצוואריות. כלומר, ההתפשטות קיימת כבר בזמן האבחנה, אך מוקדי ההתפשטות הינם מיקרוסקופיים ולא ניתנים לאבחנה באמצעי ההדמיה הידועים לנו כיום. לכן, כאשר עומק החדירה של הגידול הוא 1 מ״מ ומעלה, יש צורך לדגום את בלוטות הלימפה המנקזות את הגידול (בלוטת זקיף).

 

דגימת בלוטת הזקיף

אחת הדרכים לבדוק אם קיימת התפשטות של גרורות היא בדיקה מדגמית של בלוטת הלימפה האזורית המנקזת את אזור המלנומה. בדיקה זו נקראת דגימה או ביופסיה של "בלוטת הזקיף".

 

כיצד מבתבצעת דגימת בלוטת הזקיף?

זיהוי בלוטת הזקיף שמנקזת את הגידול, מתבצע בעזרת סימון עם חומר רדיו-אקטיבי שמוזרק בקצה הגידול. החומר מתנקז לבלוטות לימפה אזוריות ועל ידי מצלמות מיוחדות והדמיית CT ניתן לזהות בבירור את הבלוטות המנקזות את אזור המלנומה. בשלב הבא בחדר הניתוח, מזהים את הבלוטות על פי הצילומים ומונה גייגר, מסירים אותן ושולחים אותן לבדיקה פתולוגית. יש לציין, כי עצם הוצאת הבלוטות לא אומר שהן בהכרח נגועות בגידול. מטרת הסרתן הינה לבדוק בפתולוגיה האם קיימים בתוכן תאים ממאירים – דבר אשר ישפיע על המשך הטיפול.
דגימת בלוטת זקיף דורשת ניסיון רב ומיומנות מקצועית אשר מגדילים את הסיכוי להסיר את הבלוטות המשקפות נאמנה את הבלוטות המנקזות את הגידול.

 

חשוב לדעת!
ככלל לגבי כל סוגי מחלות הסרטן – גילוי מוקדם של המחלה בשלב הראשוני – הינו קריטי לתהליך הריפוי וסיכויי ההחלמה.


מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

רופאים מטפלים