• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

יבלות במיתרי הקול אצל ילדים

צרידות היא בעיה הקשורה במיתרי הקול במבוגרים ובילדים כאחד. גם בילדים, צרידות ממושכת מעלה את החשד קיום של נגע כלשהו במיתרי הקול, ומכאן שיש צורך להיבדק.

אין כמעט ילד או ילדה אשר אינם צרודים לפחות למשך תקופה מסוימת משלב הילדות. ילדים נוטים להשתמש בקולם בעוצמות גבוהות – אם בבכי, בצחוק, בצעקות או בשימוש מוגזם. במיוחד נכון הדבר לגבי ילדים פעילים, העוסקים בספורט חברתי או בפעילות חברתית אחרת אשר השימוש הקולי בה הוא דומיננטי.

כמעט תמיד, הסיבה המובהקת והשכיחה ביותר לצרידות אצל ילדים היא יבלות במיתרי הקול. יבלות הן שתי בליטות, אחת על כל מיתר, הנוצרות בנקודת המפגש בין שני המיתרים בחלקם האמצעי. זהו המקום אשר סופג את מירב הכוח של הנוצר מהחיכוך המתמיד בין המיתרים בזמן יצירת הקול. היבלות הן התגובה של המיתרים לנזק מתמשך ומתגבר אשר אינו מאפשר למיתרים להתאושש. לא תמיד הילד עצמו מודע לצרידות או סובל ממנה. לא פעם מדובר בדומה מחנך/מורה או ההורים אשר מוטרדים מהבעיה יותר מאשר הילד עצמו.

באיור: יבלות במיתרי הקול

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ככלל, אין לנתח יבלות במיתרי הקול בילדים. הפתרון טמון בשינוי הרגלי הדיבור, העברת האחריות לשמירה על המיתרים על הילד/ה והסבר מפורט להורה ולילד/ה מה הסיבה להתפתחות היבלות וכיצד ניתן לגרום ליבלות לסגת ולהיספג כליל. תמיכה של ההורים והסביבה, משמעת של הילד/ה וליווי וטיפול על ידי קלינאי/ת תקשורת, מביאים לרוב לתוצאות מצוינות של שיפור הדרגתי בקול ללא צורך בהתערבות ניתוחית. עם ההתבגרות ושינוי סגנון הדיבור, חלק ניכר מן היבלות יחלפו ואיתן הצרידות.

ישנם מצבים יוצאים מהכלל בהם כן מומלץ לנתח יבלות בילדים. מצבים כאלו הם למשל צרידות קשה הגורמת לירידה בתיפקוד, חוסר יכולת לתקשר, קושי בלימודים, הפרעה חברתית והפרעה בדימוי. אם לאחר תקופה של נסיונות טיפול שמרניים במנוחה קולית וריפוי בדיבור הבעיה עדיין קיימת, אזי יש הצדקה לביצוע ניתוח. במקרה כזה צפוי שיפור משמעותי, אך ההתמדה בשיפור מחייבת גם כאן התגייסות של ההורים, הסביבה והילד עצמו כדי לשמור על הקול ולמנוע החמרה חוזרת.

יבלות הן הסיבה השכיחה ביותר לצרידות אצל ילדים, אולם קיימות סיבות נוספות, נדירות יותר, כגון ציסטות, פוליפים, פפילומות, היצרות וכו'. במקרים כאלו הטיפול הינו אחר ולעיתים ניתוחי. לפיכך בכל מקרה של צרידות הנמשכת מעל מס' שבועות אצל ילד או ילדה, מומלץ לעבור בדיקה אצל מומחה למיתרי הקול ולהגיע לאבחנה הנכונה.


רופאים מטפלים

מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים