• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

נוזלים באוזניים אצל מבוגרים

נוזלים באוזניים אצל מבוגרים היא תופעה שכיחה יותר בקרב ילדים, אולם גם אנשים מבוגרים עשויים לסבול מנוזלים באוזניים. מצב זה דורש טיפול ומעקב.

 

גורמים, סיבות ואבחנה

נוזלים באוזן התיכונה במבוגרים מצטברים כאשר קיים תפקוד לקוי של תעלת הניקוז המכונה אוסטכיאן, במצב זה הנוזלים המיוצרים באופן טבעי על ידי רירית האוזן התיכונה אינם מנוקזים כראוי. בין הסיבות העשויות להשפיע על תפקוד תעלת האוסטכיוס ולהביא לנוזלים כרוניים באוזניים בקרב מבוגרים: גידול בלוע האפי (נזופרינקס), אלרגיה או תהליך דלקתי/זיהומי פעיל היוצרים גודש אפי, דלקת שמובילה או גדילה של השקד השלישי כתגובה לתהליך דלקתי.

נוזלים כרוניים באוזניים עשויים לגרום לתסמינים שונים כגון: ליקוי שמיעה הולכתי על רקע מעבר גל הקול בתווך נוזל במקום אוויר, דלקת אוזניים חיידקית, שקיעה של עור התוף עקב לחץ שלילי ממושך בחלל האוזן התיכונה וכולסטאטומה משנית לשקיעה זו. את המצב לאשורו יש לבחון באמצעות בדיקה אוטוסקופית המבוצעת תחת מקרוסקופ על ידי רופאי א.א.ג במרכז הרפואי א.ר.ם, נוסף על בדיקות אחרות חיוניות לצורך אבחנה כגון בדיקה אנדוסקופית של חלל האף והלוע האפי, בדיקת אוטוסקופיה פנאומטית, קולנים וכיו"ב. בהתאם לממצאי הבדיקה הקלינית יוחלט על המשך הברור והטיפול הנדרש.

 

טיפולים במרכז שלנו

ישנם מספר דרכים לטיפול בנוזלים באוזניים אצל מבוגרים, כאשר השאיפה היא להביא לפתרון הבעיה באמצעות טיפולים שאינם ניתוחיים. טיפולים אלו נקבעים בהתאם לאבחנה ועשויים לכלול תרופות לטיפול באלרגיה, שטיפות אף במי מלח, אנטיביוטיקה, תרסיסי אף שונים, סטרואידים ומכשירי עזר לאיזון לחצים. במקרים מסויימים כאשר טיפול שמרני אינו מספק תישקל התערבות כירורגית.

במקרים בהם מקור הבעיה הוא תפקוד לקוי של תעלת אוסטכיוס, ניתן להציע טיפול שמרני שמטרתו הרחבת התעלה באמצעות בלון הנמצא על קצה צנתר המוחדר לתעלה בפעולה אנדוסקופית דרך חלל האף. דוגמא נוספת להתערבות כירורגית היא כריתת השקד השלישי (אנדואיד) אשר עשוי להוות מקור חסימתי לפתח תעלת אוסטכיוס ועל ידי כך להפריע לתהליך השוואת הלחצים. כמו כן, במרכז הרפואי א.ר.ם ניתן לעבור ניתוח להכנסת צינוריות אוורור (כפתורים), מדובר בפרוצדורה כרורגית פשוטה במהלכה יוצר המנתח חור קטן בתופית, לאחר שאיבת הנוזלים מן האוזן התיכונה מחדיר דרך אותו חור צינורית קטנה שנשארת על עור התוף ותפקידה להחליף באופן זמני את תפקיד תעלת האוסטכיוס על ידי השוואת לחצים. צינורית זו נפלטת באופן ספונטני בממוצע כשמונה חודשים לאחר הפעולה. לאחר כל פרוצדורה כרורגית יש להשאר במעקב של הרופא המנתח במשך תקופה מסויימת בהתאם לאבחנה והטיפול.


רופאים מטפלים

מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים